TikTokin hyödyntäminen artistin henkilöbrändin tukena
Finne, Matilda (2022)
Finne, Matilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630641
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia, miten musiikkia tekevä artisti voi hyödyntää TikTok-sovellusta oman henkilöbrändinsä tukena. Työssä selvitettiin myös mikä henkilöbrändi on ja mitä se merkitsee artistille. Lopussa on esimerkki siitä, kuinka kansainvälisesti tunnettu artisti voi ilmentää henkilöbrändiä TikTok-sovelluksessa.
Henkilöbrändi luo artistille lisäarvoa ja keinon erottua muista samalla alalla toimivista tekijöistä. Henkilöbrändiä rakentaessaan artistin tulee analysoida persoonaansa sekä omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Hänen tulee valita itselleen artistinimi, sekä miettiä omia esteettisiä mieltymyksiään sekä tyyliään.
Jotta artistin henkilöbrändi erottuu edukseen ja tulee tunnetuksi, henkilöbrändin tulee olla yhteneväinen eri sosiaalisen median alustoilla. Artistin kannattaa keskittyä omaan persoonaansa ja miettiä mitkä ovat sellaisia uniikkeja asioita, joita hän haluaa korostaa julkaistessaan sisältöä TikTok-sovellukseen. Samojen fonttien, värien, filttereiden ja tyylien käyttäminen assosioi tyylin artistin henkilöbrändiin.
Tämän työn tuloksena ilmeni, että merkittävimpinä elementteinä henkilöbrändiä tukevassa TikTok-materiaalissa toimivat yhteneväisyys, visuaalinen yleisilme ja julkaistun sisällön luonne. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa henkilöbrändiään TikTokissa. Parasta on löytää se tapa, joka tuntuu artistille omimmalta ja tukee tämän persoonaa.
Henkilöbrändi luo artistille lisäarvoa ja keinon erottua muista samalla alalla toimivista tekijöistä. Henkilöbrändiä rakentaessaan artistin tulee analysoida persoonaansa sekä omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Hänen tulee valita itselleen artistinimi, sekä miettiä omia esteettisiä mieltymyksiään sekä tyyliään.
Jotta artistin henkilöbrändi erottuu edukseen ja tulee tunnetuksi, henkilöbrändin tulee olla yhteneväinen eri sosiaalisen median alustoilla. Artistin kannattaa keskittyä omaan persoonaansa ja miettiä mitkä ovat sellaisia uniikkeja asioita, joita hän haluaa korostaa julkaistessaan sisältöä TikTok-sovellukseen. Samojen fonttien, värien, filttereiden ja tyylien käyttäminen assosioi tyylin artistin henkilöbrändiin.
Tämän työn tuloksena ilmeni, että merkittävimpinä elementteinä henkilöbrändiä tukevassa TikTok-materiaalissa toimivat yhteneväisyys, visuaalinen yleisilme ja julkaistun sisällön luonne. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa henkilöbrändiään TikTokissa. Parasta on löytää se tapa, joka tuntuu artistille omimmalta ja tukee tämän persoonaa.