Digitala verktyg i småbarnspedagogisk verksamhet: Allmän litteraturstudie
Ravattinen, Miro; Forsström, Mathias (2022)
Ravattinen, Miro
Forsström, Mathias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931057
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att lyfta fram de olika arbetssättena, inlärnings möjligheterna samt hur pedagogiken framkommer inom digitala verktygen. Uppdragsgivarna för lärdomsprovet är Helsingfors stad. Lärdomsprovet har två frågeställningar, 1. Hur kan digitala verktygen stöda barnets lärande och utveckling i småbarnspedagogiska verskamhet? 2. Hur används digitala verktygen på ett pedagogiskt sätt? Metoden för detta lärdomsprov är allmän litteraturstudie. Materialet vi inkluderat har tagits från 8 olika vetenskapliga artiklar som är publicerade från år 2010 framåt. Vid analysering av materialet har det använts metoden innehållsanalys. Materialet är uppdelat i teman som blivit väsentliga vid bearbetningen av innehålet. I resultatet framkommer det att digitala verktygen har stora möjligheter till att förbättra den pedagogiska inlärningen hos barnen, men det ligger tyngd på att pedagogerna ska vara utbildade inom pedagogiken samt användingen av digitala verktyg för att nå detta. Digitala verktyg har potentialet att fungera som stöd vid arbetet med barn som har ökade stödbehov. Det krävs mera forskning inom digitala verktygens stödpotential för barn med extra behov för att öka förståelsen över användningen hos pedagogerna. Digitala verktygen utvecklas konstant och det krävs därför konstant forskning inom detta område. I nuläget finns det för litet forskning.