Värdet av en bra målgrupp för marknadsföring på sociala medier
Kurikka, Neela (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031072
Tiivistelmä
Detta arbete behandlar målgruppen och dess roll inom marknadsföring på sociala medier. Arbetet behandlar vad man bör tänka på för att hitta en bra målgrupp samt hur man med hjälp av data kan förbättra målgruppen med ett verktyg som heter Facebook Business Manager. Arbetet är gjort för att göra det lättare för företagare att förstå sig på marknadsföring och målgruppen inom sociala medier och för dem att kunna analysera data som Facebook Business Manager ger. Detta arbete kommer inte att förklara hur man använder Facebook Business Manager. Arbetet beskriver Facebook Business Manager data tydligt, men förklarar inte hur verktyget fungerar i praktiken. Arbetet är en litteraturstudie där det används källor som teoretiskt stöd. I arbetet används även praxis inom branschen, eftersom skribenten arbetar som en Social Media Marketing Specialist. För att besvara forskningsfrågan förklarar skribenten vad man bör tänka på när man i praktiken gör en reklam på Facebook Business Manager och hur man analyserar data. Ett företag skall förstå sig på vad målgrupp är, kunna tänka ut vad företagets egna målgrupp är, förstå sig på data som verktyget ger och på basen av den kunna göra ändringar i reklamen för att förbättra resultaten.