Sosiaalisen median strategian luominen : case: Viitanordic Oy
Sainio, Ville; Hoisko, Marikki (2022)
Sainio, Ville
Hoisko, Marikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931013
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty helpottamaan Viitanordic Oy:n yleisen näkyvyyden lisäämistä sosiaalisessa mediassa strategian avulla. Viitanordic Oy on puuvillamattoja ja niihin perustuvia lattiatyynyjä myyvä ja valmistava perheyritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että yritys voi käyttää strategiaa ja kehittämisideoita oman toiminnan suuntaamiseen ja kehittämiseen itsenäisesti.
Strategian lisäksi yritykselle tehtiin kuuden viikon mittainen kokeilujakso, jossa yrityksen sosiaalisen median kanavia ylläpidettiin. Tuloksena on koeponnistettu sosiaalisen median strategia ja siihen kuuluva vuosikello helpottamaan orgaanisen näkyvyyden lisäämistä. Kokeilujakson tuloksina kaikkien ylläpidettävien kanavien näkyvyys kasvoi ja positiivista kehitystä saatiin aikaan lähes kaikilla mittareilla.
Kehittääkseen toimintaansa yrityksen kannattaa jatkaa sosiaalisen median kanavien aktiivista ylläpitämistä, laadukkaiden julkaisujen tekemistä sekä panostaa asiakaslähtöisyyteen. This thesis was written to help ViitaNordic Oy gain visibility on social media by using a strategic approach. ViitaNordic Oy is a family business that manufactures and sells cotton rugs and floor pillows based on the rugs. The objective of this thesis was for the company to be able to use the strategy and development ideas to aid and develop its operations independently.
In addition to the strategy, a 6-week testing period took place, where the company’s social media channels were managed. As a result, a tried and tested social media strategy with a year clock was formed to help gain organic visibility on social media. As a result of the testing period, all of the managed social media channels saw an increase of visibility with positive improvement on nearly every indicator.
To further develop the businesses operations, it should keep actively posting on social media, keep making high quality posts and put effort in customer-oriented service.
Strategian lisäksi yritykselle tehtiin kuuden viikon mittainen kokeilujakso, jossa yrityksen sosiaalisen median kanavia ylläpidettiin. Tuloksena on koeponnistettu sosiaalisen median strategia ja siihen kuuluva vuosikello helpottamaan orgaanisen näkyvyyden lisäämistä. Kokeilujakson tuloksina kaikkien ylläpidettävien kanavien näkyvyys kasvoi ja positiivista kehitystä saatiin aikaan lähes kaikilla mittareilla.
Kehittääkseen toimintaansa yrityksen kannattaa jatkaa sosiaalisen median kanavien aktiivista ylläpitämistä, laadukkaiden julkaisujen tekemistä sekä panostaa asiakaslähtöisyyteen.
In addition to the strategy, a 6-week testing period took place, where the company’s social media channels were managed. As a result, a tried and tested social media strategy with a year clock was formed to help gain organic visibility on social media. As a result of the testing period, all of the managed social media channels saw an increase of visibility with positive improvement on nearly every indicator.
To further develop the businesses operations, it should keep actively posting on social media, keep making high quality posts and put effort in customer-oriented service.