Asiakaspoistuman ehkäisy ja päättyneen asiakassuhteen jälkihoito
Klemelä, Erkki (2022)
Klemelä, Erkki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931010
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii keinoja, joiden avulla yrityksen asiakaspitoa pystytään kasvattamaan ja irtisanoutuneiden asiakkaiden potentiaali saadaan maksimoitua. Tavoitteena on tuottaa toimenpide-ehdotelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyy aloittamaan poistumaestomallin ja asiakkaan jälkihoitoon keskittyvän kokonaisuuden strategisen suunnittelun.
Teoriaosuuden tehtävä on antaa lukijalle työkalut niiden toimenpiteiden toteuttamiseen, jotka ovat edellytys tuottoisan poistumaestomallin ja asiakkaan jälkihoidon kannalta. Tutkimusosio keskittyy toimeksiantajan nykytilaan, yrityksen asiakkaille teetettyyn tutkimukseen ja opinnäytetyön teoreettisen ja empiirisen osuuden pohjalta teetettyyn toimenpidesuunnitelmaan.
Työn tuloksena pystyttiin paikantamaan toimeksiantajayrityksen asiakaspolussa olevat haasteet. Toimenpide-ehdotelma sisältää menetelmät, joiden avulla nämä haasteet pystytään ratkaisemaan ja tämän lisäksi suunnitelman malleista, joita toimeksiantajan on mahdollista ottaa tulevaisuudessa käyttöön.
Opinnäytetyön kautta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa, kun toimeksiantaja tekee asiakkaita ja asiakkaidenhallintaa koskevia strategisia päätöksiä. Tämän lisäksi työtä voivat hyödyntää jatkuvalaskutteisia palveluita tuottavat yritykset, joiden tavoitteena on solmia pitkäkestoisia asiakassuhteita.
Teoriaosuuden tehtävä on antaa lukijalle työkalut niiden toimenpiteiden toteuttamiseen, jotka ovat edellytys tuottoisan poistumaestomallin ja asiakkaan jälkihoidon kannalta. Tutkimusosio keskittyy toimeksiantajan nykytilaan, yrityksen asiakkaille teetettyyn tutkimukseen ja opinnäytetyön teoreettisen ja empiirisen osuuden pohjalta teetettyyn toimenpidesuunnitelmaan.
Työn tuloksena pystyttiin paikantamaan toimeksiantajayrityksen asiakaspolussa olevat haasteet. Toimenpide-ehdotelma sisältää menetelmät, joiden avulla nämä haasteet pystytään ratkaisemaan ja tämän lisäksi suunnitelman malleista, joita toimeksiantajan on mahdollista ottaa tulevaisuudessa käyttöön.
Opinnäytetyön kautta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa, kun toimeksiantaja tekee asiakkaita ja asiakkaidenhallintaa koskevia strategisia päätöksiä. Tämän lisäksi työtä voivat hyödyntää jatkuvalaskutteisia palveluita tuottavat yritykset, joiden tavoitteena on solmia pitkäkestoisia asiakassuhteita.