Markkinoijan valmistautuminen metaversumiin
Laakso, Sampo (2022)
Laakso, Sampo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia markkinoinnilla on virtuaalisissa ympäristöissä eli metaversumissa ja miten markkinoijien kannattaa valmistautua metaversumin tulemiseen.
Työssä perehdyttiin ensin itse metaversumiin, sekä sen toimintatapoihin ja eri osiin. Itse metaversumiin perehtymisen jälkeen käsiteltiin sitä, miksi metaversumissa kannattaa markkinoida sekä miten sitä tehdään. Lopussa tarkasteltiin eri tapoja markkinoida virtuaaliympäristöissä kolmen brändiesimerkin avulla. Nämä brändit ovat alkaneet jo käyttämään virtuaalisia alustoja osana markkinointiaan.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että virtuaaliset maailmat luovat markkinoijille paljon mahdollisuuksia, jotka eivät olisi fyysisessä maailmassa mahdollisia. Fyysisen maailman rajoja rikkomalla ja dataa hyödyntämällä markkinoijat voivat tehdä asiakaskokemuksesta entistä paremman sekä tehostaa markkinointiaan.
Tuloksia voivat hyödyntää markkinoijat, jotka haluavat perehtyä uusiin ja innovatiivisiin markkinointitapoihin. Opinnäytetyö on myös markkinoijille, joilla on jopa mahdollisuus päästä toteuttamaan markkinoinnin uusia keinoja. Aiheeseen voi perehtyä myös ottamalla metaversumin markkinoinnista hyödyllisiä elementtejä fyysisen maailman markkinointiin.
Työssä perehdyttiin ensin itse metaversumiin, sekä sen toimintatapoihin ja eri osiin. Itse metaversumiin perehtymisen jälkeen käsiteltiin sitä, miksi metaversumissa kannattaa markkinoida sekä miten sitä tehdään. Lopussa tarkasteltiin eri tapoja markkinoida virtuaaliympäristöissä kolmen brändiesimerkin avulla. Nämä brändit ovat alkaneet jo käyttämään virtuaalisia alustoja osana markkinointiaan.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että virtuaaliset maailmat luovat markkinoijille paljon mahdollisuuksia, jotka eivät olisi fyysisessä maailmassa mahdollisia. Fyysisen maailman rajoja rikkomalla ja dataa hyödyntämällä markkinoijat voivat tehdä asiakaskokemuksesta entistä paremman sekä tehostaa markkinointiaan.
Tuloksia voivat hyödyntää markkinoijat, jotka haluavat perehtyä uusiin ja innovatiivisiin markkinointitapoihin. Opinnäytetyö on myös markkinoijille, joilla on jopa mahdollisuus päästä toteuttamaan markkinoinnin uusia keinoja. Aiheeseen voi perehtyä myös ottamalla metaversumin markkinoinnista hyödyllisiä elementtejä fyysisen maailman markkinointiin.
