Vastuullisuusmarkkinointi osana vaate- ja tekstiilialan yrityksen sisältömarkkinointia : case Niinmun´design
Kostiainen, Hilma (2022)
Kostiainen, Hilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite oli antaa toimeksiantajalle konkreettisia vastuullisuusmarkkinoinnin keinoja, joiden avulla yritys voi toteuttaa suunnitelmallista sisällöntuotantoa ja korostaa toimintansa vastuullisuutta. Toimeksiantajana toimii kotimainen vaateyritys Niinmun´design.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin vastuullisuuden merkitystä liikemaailmassa ja yritysvastuun tärkeyttä eri osa-alueilla. Työssä selvitettiin myös vastuullisuusmarkkinoinnin keinoja ja vaate- ja tekstiilialan vastuullisuutta ja viherpesun aiheuttamia ongelmia toimialalla. Teoriaosuus käsittelee myös sisältömarkkinoinnin tärkeitä keinoja. Teoriaosuudessa käsitellyt aiheet tukevat toimeksiantona toteutettua sisältökalenteria.
Toimeksianto toteutettiin viiden kuukauden mittaisena sisältökalenterina, joka suunniteltiin tukemaan yrityksen suunnitelmallista sisältömarkkinointia. Sisältökalenteria varten päivitettiin uudet ostajapersoonaprofiilit hyödyntämällä eri analytiikkasovelluksista saatua dataa. Sisältökalenteriin toteutetut sisällöt tukevat yrityksen tuotteita ja toimintaa ja antavat asiakkaalle arvokasta tietoa tuotteista ja niiden hoidosta sekä tulevista kampanjoista ja uutuuksista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin vastuullisuuden merkitystä liikemaailmassa ja yritysvastuun tärkeyttä eri osa-alueilla. Työssä selvitettiin myös vastuullisuusmarkkinoinnin keinoja ja vaate- ja tekstiilialan vastuullisuutta ja viherpesun aiheuttamia ongelmia toimialalla. Teoriaosuus käsittelee myös sisältömarkkinoinnin tärkeitä keinoja. Teoriaosuudessa käsitellyt aiheet tukevat toimeksiantona toteutettua sisältökalenteria.
Toimeksianto toteutettiin viiden kuukauden mittaisena sisältökalenterina, joka suunniteltiin tukemaan yrityksen suunnitelmallista sisältömarkkinointia. Sisältökalenteria varten päivitettiin uudet ostajapersoonaprofiilit hyödyntämällä eri analytiikkasovelluksista saatua dataa. Sisältökalenteriin toteutetut sisällöt tukevat yrityksen tuotteita ja toimintaa ja antavat asiakkaalle arvokasta tietoa tuotteista ja niiden hoidosta sekä tulevista kampanjoista ja uutuuksista.