Imeväisikäisen hoitoelvytys : oppimispeli
Kauppinen, Tuuli; Kynnysmaa, Jade (2022)
Kauppinen, Tuuli
Kynnysmaa, Jade
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031092
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Turun Ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen pohjalta tuottaa interaktiivinen oppimispeli Thinglink-alustalle imeväisikäisen hoitoelvytyksestä. Tavoitteena on tukea opiskelijoiden oppimista aktivoivan oppimismenetelmän avulla. Imeväisikäisen hoitoelvytys- oppimispelin avulla pyritään parantamaan hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia toimia elvytystilanteessa ja näin ollen parantaa myös potilasturvallisuutta.
Tuotoksesta hyötyvät niin hoitotyön opiskelijat kuin hoitoelvytystä tarvitsevat imeväisikäiset lapset, sillä tuotoksena syntynyt oppimispeli edistää tulevien hoitajien osaamista. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin, miten imeväisikäisen hoitoelvytys toteutetaan laadukkaasti. Imeväisikäisellä tarkoitetaan alle 1-vuotiaita lapsia.
Lasten elvytystilanteet ovat harvinaisia, sillä vain noin 0,1-3%:lla lapsista todetaan sairaalahoidon aikana sydänpysähdys. Näin ollen lasten elvytykseen ei pääse muodostumaan rutiinia ja tästä syystä onkin tärkeää ylläpitää muistijälkeä muilla keinoilla. Kehittämistyön tuotoksena syntyi oppimispeli, sillä nykyaikaisen oppimiskäsityksen mukaan aktivoivan oppimisen on todettu olevan tehokkain tapa oppia uutta. Toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää opetuspeliä osana lasten hoitotyön opintojaksoa.
Tuotoksesta hyötyvät niin hoitotyön opiskelijat kuin hoitoelvytystä tarvitsevat imeväisikäiset lapset, sillä tuotoksena syntynyt oppimispeli edistää tulevien hoitajien osaamista. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin, miten imeväisikäisen hoitoelvytys toteutetaan laadukkaasti. Imeväisikäisellä tarkoitetaan alle 1-vuotiaita lapsia.
Lasten elvytystilanteet ovat harvinaisia, sillä vain noin 0,1-3%:lla lapsista todetaan sairaalahoidon aikana sydänpysähdys. Näin ollen lasten elvytykseen ei pääse muodostumaan rutiinia ja tästä syystä onkin tärkeää ylläpitää muistijälkeä muilla keinoilla. Kehittämistyön tuotoksena syntyi oppimispeli, sillä nykyaikaisen oppimiskäsityksen mukaan aktivoivan oppimisen on todettu olevan tehokkain tapa oppia uutta. Toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää opetuspeliä osana lasten hoitotyön opintojaksoa.