Logojen muutokset osana yritysten visuaalista ilmettä : case Adidas, Pepsi, Shell
Rantanen, Jyri (2022)
Rantanen, Jyri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031093
Tiivistelmä
Logot ovat tärkeä osa brändi-identiteettiä. Ne luovat ensivaikutelman yrityksestä, kiinnittävät huomion, erottavat yritykset kilpailijoistaan ja kuvastavat yrityksien toimialoja. Usein myös yritykset tunnistetaan logoistaan.
Tarkoituksena opinnäytetyössäni on kehittää omaa ammatillista osaamistani tapaustutkimuksien kautta, joissa tarkastellaan logojen muutoksia kolmen kansainvälisesti tunnetun yrityksen osalta. Logot yritysten osalta käsitellään läpi kronologisessa järjestyksessä yksi kerrallaan. Tapaustutkimuksissa analysoidaan ja tehdään havaintoja logojen muutoksia koskien sekä esitellään muutoksiin johtaneita syitä, tapahtumia ja trendejä sekä myös muutoksista johtuvia mahdollisia seurauksia. Tapaustutkimusten pohjalta yritysten välillä tehdään vertailu ja arvioidaan myös mahdollisia tulevaisuuden suuntauksia logojen kehityksen osalta.
Työssäni esitellään myös tärkeimmät ja oleellisimmat visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat perusasiat ja ohjeistukset, jotka ovat yrityksille tai erilaisille yhteisöille välttämättömiä onnistuneen visuaalisen identiteetin rakentamisessa.
Tarkoituksena opinnäytetyössäni on kehittää omaa ammatillista osaamistani tapaustutkimuksien kautta, joissa tarkastellaan logojen muutoksia kolmen kansainvälisesti tunnetun yrityksen osalta. Logot yritysten osalta käsitellään läpi kronologisessa järjestyksessä yksi kerrallaan. Tapaustutkimuksissa analysoidaan ja tehdään havaintoja logojen muutoksia koskien sekä esitellään muutoksiin johtaneita syitä, tapahtumia ja trendejä sekä myös muutoksista johtuvia mahdollisia seurauksia. Tapaustutkimusten pohjalta yritysten välillä tehdään vertailu ja arvioidaan myös mahdollisia tulevaisuuden suuntauksia logojen kehityksen osalta.
Työssäni esitellään myös tärkeimmät ja oleellisimmat visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat perusasiat ja ohjeistukset, jotka ovat yrityksille tai erilaisille yhteisöille välttämättömiä onnistuneen visuaalisen identiteetin rakentamisessa.