Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Balansträning för barn och unga med Downs syndrom: en litteraturöversikt

Montonen, Gusten; Westerholm, Lilian (2022)

Avaa tiedosto
Montonen_Westerholm.pdf (789.9Kt)
Lataukset: 


Montonen, Gusten
Westerholm, Lilian
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031076
Tiivistelmä
Downs syndrom, trisomi 21, är den vanligaste genetiska sjukdomen och den vanligaste orsaken till intellektuell funktionsvariation i världen, med ungefär 70 barn födda i Finland varje år. Downs syndrom kan medföra en mängd olika motoriska och intellektuella funktionsvariationer. Hos barn med Downs syndrom är de grovmotoriska färdigheterna nedsatta jämfört med barn som inte har Downs syndrom, och de största skillnaderna påvisas i balansen. Arbetets syfte är att utreda vilka träningsformer har en positiv effekt på balansen hos barn och unga med Downs syndrom, samt att undersöka vilka effekter denna träning har på barnens fysiska funktionsförmåga. Frågeställningarna som besvaras i arbetet är ”vilken typ av träning har positiva effekter på balansen hos barn och unga med Downs syndrom?” ”Hur påverkar balansträningen den fysiska funktionsförmågan hos barn och unga med Downs syndrom?”. Arbetet följer Forsberg och Wengströms (2015) riktlinjer för en systematisk litteraturstudie. 19 artiklar inkluderades i litteraturstudien och alla artiklar kvalitetsgranskades enligt Forsberg och Wengströms (2015) modell. Artiklarna som inkluderades i litteraturstudien bestod av RCT-studier och kvasiexperimentella studier. Resultatet visar att man mångsidigt kan utföra olika typer av träning i syfte för att förbättra balansen hos barn och unga med Downs syndrom, och samtidigt även förstärka andra aspekter av den fysiska funktionsförmågan. Bålstabilitetsträning, gångträning, suspensionsterapi, mekanisk vestibulär stimulation, helkroppsvibrationsträning, styrketräning, VR-träning, trampolinbaserad träning, indisk traditionell dans, gymnastikträning kombinerad med musik och sensomotorisk träning samt sensomotorisk träning kombinerat med progressiv styrketräning har alla positiva effekter på balansen hos barn och unga med Downs syndrom. Traditionell indisk dans har även en positiv effekt på grov- och lokomotoriken samt koordinationen, VR-träning på grovmotoriken och koordinationen. Gymnastikträningen kombinerad med musik har en positiv effekt på koordinationen och flexibiliteten, och isokinetisk styrketräning, sensomotorisk träning kombinerat med progressiv styrketräning, helkroppsvibrationsträning och trampolinbaserad träning har alla en positiv effekt även på muskelstyrkan. Denna studie kan fungera som riktlinjer och inspiration för fysioterapeuter vars klienter är barn med Downs syndrom som har behov av att förbättra balansen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste