Markkinointiviestinnässä hyödynnettävien asiantuntijoiden rooli kuluttajan ostopäätöksessä : case: Orkla Care Finland, Nutrilett
Lukkari, Ella (2022)
Lukkari, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajaa Orkla Care Finlandia varten, millainen rooli tuotemerkki Nutrilettin markkinointiviestinnässä hyödynnettävillä asiantuntijoilla on kuluttajan ostopäätöksessä Nutrilettin painonhallintatuotteista. Työn tarkoituksena oli analysoida, miten asiantuntijoita voisi hyödyntää painonhallintatuotteiden markkinointiviestinnässä. Lisäksi työssä selvitettiin millaisia asiantuntijoita Nutrilettin markkinointiviestinnässä kannattaisi käyttää.
Työn tutkimus koostuu kyselytutkimuksesta sekä kirjallisuuskatsauksesta. Sähköinen kysely kuluttajille toteutettiin Webropol-kyselytyökalua käyttäen ja sitä jaettiin Facebookin kautta Nutrilettin kohderyhmälle marraskuussa 2022.
Tutkimustulokset osoittivat, että markkinointiviestinnässä hyödynnetyt asiantuntijat vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen luomalla tuotteesta positiivisia mielikuvia sekä toimimalla järkeen vetoavana sanoman lähteenä. Painonhallintatuotteiden markkinointiviestintään sopivin asiantuntija on kannustava lääkäri tai ravitsemusterapeutti, joka antaa konkreettisia vinkkejä painonhallintaan ja puhuu painonpudotuksen haasteista. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia Nutrilettin markkinointiviestinnän suunnittelussa jatkossa.
Työn tutkimus koostuu kyselytutkimuksesta sekä kirjallisuuskatsauksesta. Sähköinen kysely kuluttajille toteutettiin Webropol-kyselytyökalua käyttäen ja sitä jaettiin Facebookin kautta Nutrilettin kohderyhmälle marraskuussa 2022.
Tutkimustulokset osoittivat, että markkinointiviestinnässä hyödynnetyt asiantuntijat vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen luomalla tuotteesta positiivisia mielikuvia sekä toimimalla järkeen vetoavana sanoman lähteenä. Painonhallintatuotteiden markkinointiviestintään sopivin asiantuntija on kannustava lääkäri tai ravitsemusterapeutti, joka antaa konkreettisia vinkkejä painonhallintaan ja puhuu painonpudotuksen haasteista. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia Nutrilettin markkinointiviestinnän suunnittelussa jatkossa.