Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Utvecklingsprocessen och kostnader i mobilspelsutveckling

Holmberg, Mats (2022)

Avaa tiedosto
Holmberg_Mats.pdf (699.4Kt)
Lataukset: 


Holmberg, Mats
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031125
Tiivistelmä
Detta arbete är en fallstudie över Bolag X under tidsperioden 2017–2021. Syftet med arbetet är att framkalla en klar bild över företagets gjorda spelutvecklingsprocesser i samband med en kostnadsanalys i form av en kassaflödesanalys, som baserar sig på må- natliga resultatrapporter från åren 2017–2021. Fokus ligger på att ge ledningen i företa- get en inblick i hur verksamheten kan optimeras på ett kostnadseffektivt sätt samt maxi- mera effektiviteten i utvecklingen av platsbaserade mobilspel. Arbetet är en kvalitativ forskning som baserar sig på sekundärdata i form av månatliga resultaträkningar, data markeringar i GitHub samt en semistrukturerad intervju som stöd för att verifiera resul- taten. I arbetet beaktas endast data från tidsperioden 2017–2021. Teorin baserar sig på Game Development Life Cycle (GDLC) som presenterats av Ramadan, R. och Widyani, Y. (2013). Enligt teorin består spelutvecklingen av tre olika nyckel faser och avslutas med publicering av spelet. En tidslinje framställs på basen av markeringar i GitHub, varefter en kassaflödesanalys skapas utav månatliga resultaträkningar. Med hjälp av tidslinjen och kassaflödesanalysen allokeras kostnaderna till respektive fas och jämförs med budgeterade kostnader. Resultaten visar total antal månader som spende- rats i varje fas, samt kostnader och budget för den samme. Resultaten visar att största delen av tiden som lagts på spelutvecklingen, har lagts på fas två och tre. Kostnaderna har klart varit under de budgeterade kostnaderna. Verkställande direktören vill se en förbättring i att ta sig snabbare till fas tre, för att få data av riktiga spelare och sedan göra ett beslut om spelutvecklingen skall fortsätta eller inte. För fortsatt undersökning föreslås en mer detaljerad undersökning av varje fas för att få fram varför utvecklingen av ett spel stannat i en viss fas. Detta arbete visar hur länge utvecklingen stannat och i vilken fas, men inte varför den stannat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste