Digitaalisen paikoitusjärjestelmän käyttöönotto: Case: Posti Kuljetus Oy, Kuopion terminaali
Rasimus, Pasi (2022)
Rasimus, Pasi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730662
Tiivistelmä
Digitalisaatio logistiikassa ja kappaletavaraliikenteessä on jatkuvasti enemmän arkipäivää. Lähetysten seurannan ja reaaliaikaisen tiedonvälityksen mahdollistavat kuljettajien erilaiset kämmenpäätelaitteet ovat olleet kuljetusliikkeillä käytössä jo useita vuosia. Tämän ansiosta useat kuljetusliikkeet ovat luopuneet paperisten rahtikirjojen käytöstä. Huolimatta digitalisaation yleistymisestä kuljetuspalveluissa, on
terminaalitoiminta säilynyt hyvin samankaltaisena jo vuosikymmeniä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa Posti Kuljetus Oy:n Kuopion terminaalissa käyttöön digitaalinen paikoitus- ja ohjausjärjestelmä sekä selvittää, onko järjestelmässä tai sen käyttöönotossa kehityskohteita. Järjestelmän tehtävänä on lisätä lähetysten seurannan läpinäkyvyyttä sekä vähentää työmäärää reaaliaikaisen
tiedonvälityksen avulla. Tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin kolme tutkimuskysymystä, joihin haettiin
vastaukset laadullisen tutkimuksen menetelmin. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli
teemahaastatteluita, havainnointia sekä kirjallisuutta. Haastatteluihin valittiin henkilöitä työnjohdosta sekä
työpaikkakouluttajista.
Lopputuloksena Kuopion terminaaliin rakennettiin työnjohdon toiveiden mukainen digitaalinen paikoitusjärjestelmä niiltä osin, kuin se järjestelmäteknisiltä ominaisuuksiltaan oli mahdollista. Käyttöönottoprosessin ohessa tehtiin terminaalin layoutiin myös henkilökunnan toivomat muutokset. Paikoitusjärjestelmän
kehityskohteiksi kirjattiin ne aineiston keruussa ilmi tulleet toiveet, joita ei järjestelmän puutteiden vuoksi
voinut toteuttaa. Järjestelmän edelleen kehittäminen olisi toimeksiantajalle tärkeää, jotta järjestelmästä
saadaan mahdollisimman hyödyllinen eri osapuolille, kuten terminaalihenkilökunnalle, kuljettajille, työnjohdolle, asiakaspalvelulle ja asiakkaille
terminaalitoiminta säilynyt hyvin samankaltaisena jo vuosikymmeniä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa Posti Kuljetus Oy:n Kuopion terminaalissa käyttöön digitaalinen paikoitus- ja ohjausjärjestelmä sekä selvittää, onko järjestelmässä tai sen käyttöönotossa kehityskohteita. Järjestelmän tehtävänä on lisätä lähetysten seurannan läpinäkyvyyttä sekä vähentää työmäärää reaaliaikaisen
tiedonvälityksen avulla. Tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin kolme tutkimuskysymystä, joihin haettiin
vastaukset laadullisen tutkimuksen menetelmin. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli
teemahaastatteluita, havainnointia sekä kirjallisuutta. Haastatteluihin valittiin henkilöitä työnjohdosta sekä
työpaikkakouluttajista.
Lopputuloksena Kuopion terminaaliin rakennettiin työnjohdon toiveiden mukainen digitaalinen paikoitusjärjestelmä niiltä osin, kuin se järjestelmäteknisiltä ominaisuuksiltaan oli mahdollista. Käyttöönottoprosessin ohessa tehtiin terminaalin layoutiin myös henkilökunnan toivomat muutokset. Paikoitusjärjestelmän
kehityskohteiksi kirjattiin ne aineiston keruussa ilmi tulleet toiveet, joita ei järjestelmän puutteiden vuoksi
voinut toteuttaa. Järjestelmän edelleen kehittäminen olisi toimeksiantajalle tärkeää, jotta järjestelmästä
saadaan mahdollisimman hyödyllinen eri osapuolille, kuten terminaalihenkilökunnalle, kuljettajille, työnjohdolle, asiakaspalvelulle ja asiakkaille