Byggandet av ett personbrand för personal trainers : hur personal trainers kan stärka sitt personliga brand
Ulfstedt, Fredrik; Virtanen, Tommi (2022)
Ulfstedt, Fredrik
Virtanen, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031222
Tiivistelmä
Olika brand är i dagens läge en del av vår vardag och de styr hur vi tänker och agerar. Utöver företag har även människor ett eget så kallat personligt brand. Vikten av ett personligt brand ökar konstant och det är även möjligt att göra en karriär på basen av det. Detta examensarbete fokuserar på personal trainers personliga brand.
Examensarbetets teoridel behandlar temat personlig branding och viktiga redskap kring det. Den empiriska delen är baserad på undersökning som gjorts med hjälp av kvalitativa, semistrukturerade intervjuer.
Syftet med detta examensarbete är att ge personal trainers redskap samt kunskap för att kunna skapa ett starkt personligt brand. För att få reda på detta har vi använt följande frågor: Vad har det personliga brandet för roll i brandingen? Varför ska en personal trainer bygga ett personligt brand samt utveckla det? Genom vilka medel och kontaktpunkter kan en personal trainer bygga på sitt personliga brand? Vilka är fallgroparna i personal trainers personliga branding?
Genom intervjuerna kan man konstatera att personal trainers frekvent använder sig av olika plattformar samt metoder på sociala medier för att bygga ett personligt brand. Man kan också konstatera att de olika plattformarnas egenskaper och möjligheter inte används på ett effektivt sätt. Detta beror delvis också på litet intresse, osäkerhet samt okunskap hos respondenterna.
Examensarbetets teoridel behandlar temat personlig branding och viktiga redskap kring det. Den empiriska delen är baserad på undersökning som gjorts med hjälp av kvalitativa, semistrukturerade intervjuer.
Syftet med detta examensarbete är att ge personal trainers redskap samt kunskap för att kunna skapa ett starkt personligt brand. För att få reda på detta har vi använt följande frågor: Vad har det personliga brandet för roll i brandingen? Varför ska en personal trainer bygga ett personligt brand samt utveckla det? Genom vilka medel och kontaktpunkter kan en personal trainer bygga på sitt personliga brand? Vilka är fallgroparna i personal trainers personliga branding?
Genom intervjuerna kan man konstatera att personal trainers frekvent använder sig av olika plattformar samt metoder på sociala medier för att bygga ett personligt brand. Man kan också konstatera att de olika plattformarnas egenskaper och möjligheter inte används på ett effektivt sätt. Detta beror delvis också på litet intresse, osäkerhet samt okunskap hos respondenterna.