Flow-tila verkko-oppimisessa
Ketola, Saija (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten verkko-opetusta ja verkkooppimisympäristöjä voidaan käyttää ammatillisessa koulutuksessa mahdollisimman tehokkaasti sekä miten flow-tila on mahdollista saavuttaa verkko-oppimisessa. Verkko-oppimisympäristöjen käyttäminen oli ajankohtainen teema Sataedussa.
Tutkimuksen teoriapohja muodostui verkko-opetukseen, verkko-oppimisympäristöihin ja flow-tilaan liittyvistä teemoista. Osana tutkimustyötä toteutettiin Sataedun opetushenkilöstölle verkkokysely ja sen pohjalta kohdennetut teemahaastattelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sataedussa käytettäviä verkko-oppimisympäristöjä ja pohtia tapoja saada yhdistettyä flow’n kokeminen verkossa oppimiseen.
Yli 65 % opetushenkilöstöstä koki flow-tilan merkityksellisenä osana
opiskeluissa onnistumista. Verkko-opetus ja siihen liittyvät oppimisympäristöt eivät kuitenkaan henkilöstön mukaan tarjoa riittäviä mahdollisuuksia flow’n toteutumiseen verkko-opiskelussa
Tutkimuksen teoriapohja muodostui verkko-opetukseen, verkko-oppimisympäristöihin ja flow-tilaan liittyvistä teemoista. Osana tutkimustyötä toteutettiin Sataedun opetushenkilöstölle verkkokysely ja sen pohjalta kohdennetut teemahaastattelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sataedussa käytettäviä verkko-oppimisympäristöjä ja pohtia tapoja saada yhdistettyä flow’n kokeminen verkossa oppimiseen.
Yli 65 % opetushenkilöstöstä koki flow-tilan merkityksellisenä osana
opiskeluissa onnistumista. Verkko-opetus ja siihen liittyvät oppimisympäristöt eivät kuitenkaan henkilöstön mukaan tarjoa riittäviä mahdollisuuksia flow’n toteutumiseen verkko-opiskelussa