Sosiaalisen vastuullisuuden merkitys ostokäyttäytymiseen : Reilu Kuljetus
Putkonen, Tero (2022)
Putkonen, Tero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031244
Tiivistelmä
Ruoan kotiinkuljetusalalla on ilmentynyt haasteita, jotka liittyvät sosiaaliseen vastuullisuuteen. Erityisesti kuljettajien työasema ja kuljetuspalveluiden ravintoloilta veloittamat komissiot ovat herättäneet keskustelua.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Reilu Kuljetus, joka on aloittanut ruoan kotiinkuljetukset Turussa keväällä 2022. Reilu kuljetus pyrkii toteuttamaan ruoan kotiinkuljetukset sosiaalisesti vastuullisesti. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, ovatko ihmiset kiinnostuneita sosiaalisesta vastuullisuudesta ruokaa kotiin tilatessa ja minkälaiset ihmiset olisivat Reilu kuljetuksen potentiaalisimpia asiakkaita.
Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena ja siitä selvisi, että vastaajat olivat hyvin tietoisia ruoan kotiinkuljetusalan haasteista. Tietoisuus alan haasteista ei aina riittänyt syyksi panostaa sosiaalisesti vastuullisiin kotiinkuljetuksiin, mutta kyselystä nousi asiakasryhmiä, jotka olivat valmiita panostamaan vastuullisuuteen. Potentiaalisimpia asiakasryhmiä olivat työssä käyvät, yrittäjät ja lapsiperheet.
Kyselystä selvisi, että suurempi tulotaso lisäsi valmiutta maksaa sosiaalisesti vastuullisesta kotiinkuljetuksesta. Kyselyyn vastanneista naiset olivat miehiä valmiimpia panostamaan vastuullisuuteen. Opiskelijoiden vastaukset olivat jakautuneet voimakkaasti, mutta sosiaalisesta vastuullisuudesta kiinnostuneet opiskelijat olivat valmiita maksamaan vastuullisesta kuljetuksesta jopa enemmän kuin moni työssäkäyvistä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Reilu Kuljetus, joka on aloittanut ruoan kotiinkuljetukset Turussa keväällä 2022. Reilu kuljetus pyrkii toteuttamaan ruoan kotiinkuljetukset sosiaalisesti vastuullisesti. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, ovatko ihmiset kiinnostuneita sosiaalisesta vastuullisuudesta ruokaa kotiin tilatessa ja minkälaiset ihmiset olisivat Reilu kuljetuksen potentiaalisimpia asiakkaita.
Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena ja siitä selvisi, että vastaajat olivat hyvin tietoisia ruoan kotiinkuljetusalan haasteista. Tietoisuus alan haasteista ei aina riittänyt syyksi panostaa sosiaalisesti vastuullisiin kotiinkuljetuksiin, mutta kyselystä nousi asiakasryhmiä, jotka olivat valmiita panostamaan vastuullisuuteen. Potentiaalisimpia asiakasryhmiä olivat työssä käyvät, yrittäjät ja lapsiperheet.
Kyselystä selvisi, että suurempi tulotaso lisäsi valmiutta maksaa sosiaalisesti vastuullisesta kotiinkuljetuksesta. Kyselyyn vastanneista naiset olivat miehiä valmiimpia panostamaan vastuullisuuteen. Opiskelijoiden vastaukset olivat jakautuneet voimakkaasti, mutta sosiaalisesta vastuullisuudesta kiinnostuneet opiskelijat olivat valmiita maksamaan vastuullisesta kuljetuksesta jopa enemmän kuin moni työssäkäyvistä.