Lukihäiriö musiikin instrumentti- ja teoriaopinnoissa
Virtanen, Eemeli (2022)
Virtanen, Eemeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukihäiriön vaikutuksia musiikin instrumentti- ja teoriaopinnoissa. Tehtävänä oli selvittää, miten lukihäiriö näkyy soittotunneilla, kuinka tukea oppilasta ja mitä pitää ottaa huomioon lukihäiriöistä opettaessa, sekä onko äänitteiden kuuntelulla ja malliksi soittamisella apua lukihäiriöisen oppimiseen. Opinnäytetyö tulee hyödyksi instrumentti- ja teoriaopettajille ja opiskelijoille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön yhteydessä tehdyssä haastattelussa haastateltiin opettajia, joilla on ollut tai on lukihäiriöisiä oppilaita. Opettajia haastateltiin kirjallisella haastattlulla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että lukihäiriö ilmenee instrumenttiopetuksessa paljon selvemmin kuin teoriaopetuksessa. Instrumenttiopetuksessa myös helpompi tukea ja ohjata oppilasta. Teoriaopetuksessa vaikeampi tukea oppilasta tunneilla, tulee auttaa oppilasta mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi tukitunneilla eli teoriatuntien ulkopuolella. Opettajan hyvä suunnitella tunnit etukäteen huolellisesti ja huomioida jo tunnin suunnittelussa lukihäiriöisen eteneminen, helpotukset tai muut opettamiseen vaikuttavat asiat.
Johtopäätelmänä voimme todeta, että lukihäiriöiset selviävät instrumentti- ja teoriatunneilla oletusarvoista huolimatta yllättävänkin hyvin. Opettajan tietämys ja ymmärrys, sekä kärsivällisyys ja suunnitelmallisuus määrittävät paljon lukihäiriöisen opetusta ja sen laatua. Oppilas voi tietenkin myös itse vaikuttaa kertomalla opettajalle omia oppimiskokemuksia ja itse keksimiään oikoteitä tai helpotuksia. Instrumenttiopet-tajan helpompi keskittyä lukihäiriöisen auttamiseen ja suunnitella tunnit tätä varten. Teoriaopettajalla vaikeampi keskittyä ryhmätunneilla oppilaaseen, mutta voi oppilaan kanssa sopia erillisiä tukitunteja helpottaakseen oppilaan oppimista ja mukana pysymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön yhteydessä tehdyssä haastattelussa haastateltiin opettajia, joilla on ollut tai on lukihäiriöisiä oppilaita. Opettajia haastateltiin kirjallisella haastattlulla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että lukihäiriö ilmenee instrumenttiopetuksessa paljon selvemmin kuin teoriaopetuksessa. Instrumenttiopetuksessa myös helpompi tukea ja ohjata oppilasta. Teoriaopetuksessa vaikeampi tukea oppilasta tunneilla, tulee auttaa oppilasta mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi tukitunneilla eli teoriatuntien ulkopuolella. Opettajan hyvä suunnitella tunnit etukäteen huolellisesti ja huomioida jo tunnin suunnittelussa lukihäiriöisen eteneminen, helpotukset tai muut opettamiseen vaikuttavat asiat.
Johtopäätelmänä voimme todeta, että lukihäiriöiset selviävät instrumentti- ja teoriatunneilla oletusarvoista huolimatta yllättävänkin hyvin. Opettajan tietämys ja ymmärrys, sekä kärsivällisyys ja suunnitelmallisuus määrittävät paljon lukihäiriöisen opetusta ja sen laatua. Oppilas voi tietenkin myös itse vaikuttaa kertomalla opettajalle omia oppimiskokemuksia ja itse keksimiään oikoteitä tai helpotuksia. Instrumenttiopet-tajan helpompi keskittyä lukihäiriöisen auttamiseen ja suunnitella tunnit tätä varten. Teoriaopettajalla vaikeampi keskittyä ryhmätunneilla oppilaaseen, mutta voi oppilaan kanssa sopia erillisiä tukitunteja helpottaakseen oppilaan oppimista ja mukana pysymistä.