Laatukäsikirjan suunnittelu tilitoimistolle
Lehtonen, Arttu (2022)
Lehtonen, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031170
Tiivistelmä
Yrityksen kasvussa tulee kiinnittää huomiota hallittuun kasvuun. Nopeasi kasvavat asiakasmäärät, uusien sähköisten järjestelmien tehokas käyttö sekä uusien työntekijöiden perehdyttäminen saattavat kuormittaa työntekijöitä, jos niihin liittyviin prosesseihin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tilitoimisto Tilipalvelu SER Oy ja työn tarkoituksena on aloittaa laatukäsikirjan laatiminen henkilöstölle. Laatukäsikirja kokoaa yhteen paikkaan työssä tarvittavat lomakkeet ja ohjeet sekä sisältää erilaisten taloushallinnon palvelualueiden toimintaohjeita. Laatukäsikirjan tavoitteena on parantaa yrityksen tuottamaa laatua sekä yhtenäistää työntekijöiden toimintatapoja.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on myös käytetty tutkimuksellisen kehittämistyön piirteitä. Työn rakenne koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan laatua sekä prosessiajattelua tilitoimistossa sekä siitä, miten näitä asioita hyödynnetään toimeksiantajayrityksessä käytännössä. Työn tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen, lainsäädäntöön, internet-lähteisiin sekä yrityksen sisäisin haastatteluihin.
Lopputuotoksena syntyi alustava versio laatukäsikirjasta sekä suunnitelmat toteutettavista toimintaohjeista, jotka tullaan laatukäsikirjaan luomaan tulevaisuudessa. Kokonainen laatukäsikirja on valtava työ, joten työ rajautui matkan varrella yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa.
Johtopäätöksenä todettiin, että laatukäsikirjalle on todellinen tarve ja se todennäköisesti tulee olemaan merkittävässä roolissa laadun parantamisessa ja varmistamisessa. Tämän puolesta puhuu toimeksiantajalta saatu alustava palaute laatukäsikirjan alustavasta versiosta. Käyttökelpoisuus selviää paremmin ajan kanssa, kun laatukäsikirjaan saadaan luotua useampia toimintaohjeita.
Jatkotoimenpiteinä laatukäsikirjaan tullaan luomaan lisää toimintaohjeita niin, että ne kattavat kaikki tärkeimmät yrityksen ydinprosessit.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on myös käytetty tutkimuksellisen kehittämistyön piirteitä. Työn rakenne koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan laatua sekä prosessiajattelua tilitoimistossa sekä siitä, miten näitä asioita hyödynnetään toimeksiantajayrityksessä käytännössä. Työn tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen, lainsäädäntöön, internet-lähteisiin sekä yrityksen sisäisin haastatteluihin.
Lopputuotoksena syntyi alustava versio laatukäsikirjasta sekä suunnitelmat toteutettavista toimintaohjeista, jotka tullaan laatukäsikirjaan luomaan tulevaisuudessa. Kokonainen laatukäsikirja on valtava työ, joten työ rajautui matkan varrella yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa.
Johtopäätöksenä todettiin, että laatukäsikirjalle on todellinen tarve ja se todennäköisesti tulee olemaan merkittävässä roolissa laadun parantamisessa ja varmistamisessa. Tämän puolesta puhuu toimeksiantajalta saatu alustava palaute laatukäsikirjan alustavasta versiosta. Käyttökelpoisuus selviää paremmin ajan kanssa, kun laatukäsikirjaan saadaan luotua useampia toimintaohjeita.
Jatkotoimenpiteinä laatukäsikirjaan tullaan luomaan lisää toimintaohjeita niin, että ne kattavat kaikki tärkeimmät yrityksen ydinprosessit.