Analys av användarvänlighet på Kalmers Ab's webbplats
Metso, Axel (2022)
Metso, Axel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131315
Tiivistelmä
Den här studien undersöker användarvänlighet på Kalmers Ab’s webbplats. Syftet med denna studie är att få en bättre förståelse av Kalmers Ab’s webbplats användarvänlighet, dvs. ifall företagets hemsidor fungerar på ett för kunden vänligt/lätthanterligt sett. En webbplats blir ineffektiv ifall det tar för länge att hitta det man söker efter, eller ifall man inte hittar det alls. Företaget Kalmers Ab vill undersöka hur snabbt dess kunder respondenterna hittar tre olika element på deras webbsidor: företagets telefonnummer, fysiska plats samt vidarekoppling till Elgiganten.se via Kalmers Ab’s webbplats. Till denna undersökning valdes tio respondenter slumpmässigt som ombads hitta de tre olika elementen på webbplatsen. Metoden för att mäta användarvänligheten är Eye-tracking. vilket innebär en inspelning av respondenternas ögonrörelser som sedan presenteras via värmekartor och gaze plots. Studien utnyttjar även data från en tillvalsfråga. Resultatet i denna studie visar brister i företagets webbplats där vissa element inte hittas inom 15 sekunder. Konsekvensen av att konsumenten inte hittar information de söker är att företaget tappar en potentiell kund. Resultatet i studien visar att Kalmers kan förbättra stuktureringen av sin webbplats enligt F-shape teorin.. Resultaten analyserades med hjälp av teori om konsumenters beteende på webben, F-shape läsmönster samt teorier om principer för en användarvänlig webbplats.