Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Strategia käytäntöön: case Hesatek Oy

Karvonen, Jani (2022)

Avaa tiedosto
Karvonen_Jani.pdf (5.036Mt)
Lataukset: 


Karvonen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Hesatek Oy:n strategian käytäntöön viennin tehostaminen ja kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii lämpöpumppualalla tarjoten myynti-, asennus- ja huoltopalveluja. Toimeksiantaja on laatinut vuonna 2021 uuden liiketoimintastrategian ja tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää strategiaprosesseja löytäen keinot, joilla yrityksen johto saa strategian edellyttämät toimenpiteet ja muutokset toteutettua organisaatiossa siten, että ne tulevat osaksi työntekijöiden jokapäiväistä toimintaa.

Teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat strategiatyö ja strategiakarttamalli strategian käytäntöön viennin työkaluna. Luvuissa käsitellään strategian tarkoitusta, avainkäsitteitä ja strategiaprosessia sekä strategiakarttamallia ja Balanced Scorecard mallia. Lisäksi teoriassa käsitellään myös strategian viestintää, johtoryhmän roolia strategian toteuttajana sekä strategisen johtamisen vaiheita.

Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimusta, joka valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska kyseessä oli työelämään sijoittuva kehittämistehtävä, jonka tavoitteena oli löytää ratkaisu yrityksen strategian käytäntöön viennin haasteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka kohdennettiin yrityksen eri toimintatasoilla työskenteleville henkilöille. Kehittämistehtävän tuotoksena laadittiin strategiakarttaluonnos, josta kehitettiin sähköisen kyselyn vastauksien pohjalta lopullinen strategiakartta yrityksen käytännön toiminnan tukemiseksi. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja aineistosta nousi neljä keskeistä teemaa. Teemat olivat strategisten päätösten vienti käytäntöön, päätösten viennin tehostaminen, strategiaviestinnän kehittäminen sekä strategian käytäntöön viennin haasteet.

Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin strategiakartan tuomat edut yrityksen strategian käytäntöön viemiseksi, kuten yrityksen johdon päätöksenteon tukemisen sekä työntekijöiden sijoittumisen osaksi yrityksen visiota. Aineiston avulla saatiin kerättyä kattava kuvaus yrityksen strategian nykytilan vahvuuksista sekä haasteista. Keskeiseksi kehityskohdaksi aineistosta nousi strategian vaiheiden nykytilan sekä strategisten tavoitteiden viestimisen henkilöstölle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste