Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Selvitys Evon retkeilyalueen esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja matkaketjuista

Ahonen, Eero (2022)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Eero.pdf (9.281Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131342
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Evon retkeilyalueen maantieteellisen saavutettavuuden ja matkaketjujen nykytila. Työssä tutkittiin Evon retkeilyalueen maantieteellistä saavutettavuutta joukkoliikenteellä reitillä Helsinki–Hämeenlinnan rautatieasema–Evon retkeilyalue. Selvityksen pohjalta opinnäytetyössä kehitettiin matkailijoita palvelevia uusia helposti saavutettavien esteettömien ja digitaalisesti saavutettavien palveluiden konseptia.

Tutkimuksessa tehdyn nykytila-analyysin perusteella Evon retkeilyalueen fyysisessä ja digitaalisessa saavutettavuudessa sekä matkaketjun esteettömyydessä oli puutteita ja parannettavaa. Tutkimusaineisto koostui omista havainnoistani ja mittauksistani Hämeenlinnan rautatieasemalla, Lammin linja-autoasemalla ja Evon retkeilyalueella neljässä eri kohteessa talven ja kevään 2022 aikana. Evon retkeilyalueen maantieteellinen saavutettavuus vaihteli vuodenaikojen mukaan joukkoliikenteen palvelutason ollessa parhaimmillaan talvella ja huonoimmillaan kesällä. Tutkimuksessa havaittiin Evolla olevan eniten kävijöitä kesäaikaan, jolloin maantieteellinen saavutettavuus matkaketjujen avulla on huonoimmillaan. Myös rakennetussa infrassa, opastuksessa ja Hämeenlinna–Lammi–Evo-linjoilla käytettävässä joukkoliikennekalustossa havaittiin puutteita esteettömyyden toteutumisessa. Evon retkeilyalueen entry point-pistettä selkeytettiin ja alueelle kehitettiin uusia mahdollisuuksia first mile/last mile-liikkumiseen. Myös liikkumis- ja toimimisesteisten henkilöiden opastamista neljässä eri kohteessa Evolla pyrittiin parantamaan kehittämällä vakioituja opastetauluja.

Matkaketjun esteettömyyden ja digitaalisen saavutettavuuden puutteisiin kehitettiin saavutettavaa matkailua tukevia ratkaisuja ja annettiin toimenpidesuosituksia toimivaltaiselle joukkoliikenneviranomaiselle, Evon matkailuorganisaatiolle ja liikennöitsijälle. Toimenpidesuositusten avulla ja eri alojen toimijoiden tiiviimmällä yhteistyöllä Evon maantieteellistä ja digitaalista saavutettavuutta sekä esteettömyyttä matkaketjun eri osissa on mahdollista kehittää. Nykyisin vähäistä joukkoliikenteen kulkutapaosuutta on mahdollista uusien innovaatioiden ja paremman viestinnän avulla kasvattaa tulevaisuudessa.

Opinnäytetyön tilaajana ja toimeksiantajana toimi HAMI.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste