Liikunnan terveyshyödyt korkeakouluopiskelijalle : työkaluja korkeakouluopettajille oppituntien aktivointiin
Casagrande, Jenniina; Liimatainen, Krista (2022)
Casagrande, Jenniina
Liimatainen, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida ensihoito- terveydenhoito- ja kätilötyön opetushenkilöstölle suunnattu koulutustapahtuma Turun ammattikorkeakoulun Sun-klinikan tiloissa. Tarkoitus oli esittää opettajille menetelmiä, joilla he voivat lisätä fyysistä aktiivisuutta omaan lähi- ja etäopetukseen. Tarkoituksena oli myös tuoda esille liikunnan myönteisiä vaikutuksia korkeakouluopiskelijan terveyteen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä aktivoivan luennon muodossa, jonka yhteydessä kerättiin palautetta. Tulosten ja palautteen perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetyön aihe ja sen toteutus tavoitti positiivisella tavalla ammattikorkeakoulun opetushenkilöstöä. Toiminnallisen osuuden jälkeen oli subjektiivisesti havaittavissa myönteisiä muutoksia osallistuvien opettajien toiminnassa aktiivisuuden lisäämisen suhteen.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, että korkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumukset ja -hyödyt ovat varsinkin Suomessa hyvin vähän tutkittu aihe. Tämän takia esimerkiksi kansallisten tutkimusten teko näistä aiheista voisi olla jatkossa kannattavaa. Opinnäytetyön toivotaan vaikuttavan positiivisesti ajatukseen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä opetukseen ja innoittavan myös käytännön toteutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä aktivoivan luennon muodossa, jonka yhteydessä kerättiin palautetta. Tulosten ja palautteen perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetyön aihe ja sen toteutus tavoitti positiivisella tavalla ammattikorkeakoulun opetushenkilöstöä. Toiminnallisen osuuden jälkeen oli subjektiivisesti havaittavissa myönteisiä muutoksia osallistuvien opettajien toiminnassa aktiivisuuden lisäämisen suhteen.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, että korkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumukset ja -hyödyt ovat varsinkin Suomessa hyvin vähän tutkittu aihe. Tämän takia esimerkiksi kansallisten tutkimusten teko näistä aiheista voisi olla jatkossa kannattavaa. Opinnäytetyön toivotaan vaikuttavan positiivisesti ajatukseen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä opetukseen ja innoittavan myös käytännön toteutukseen.