Työntekijöiden odotukset työnantajabrändiä kohtaan : Pirkanmaan hyvinvointialue
Lahtinen, Eveliina (2022)
Lahtinen, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122331424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122331424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden odotuksia ja mielikuvia työnantajabrändistä kyselytutkimuksen avulla. Työn aihe tuli toimeksiantajalta, joka on Pirkanmaan hyvinvointialue. Aihe nähtiin ajankohtaiseksi, sillä organisaatiossa on tapahtumassa iso muutos, noin 19 000 työntekijää siirtyy uuden työnantajabrändin alle 1.1.2023. Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeella, joka toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantatiivisena tutkimuksena.
Kyselyyn vastasi 571 kpl lähi- ja sairaanhoitajaa. Vastausprosentiksi saatiin 8,1 %. Se jäi alhaiseksi, mutta aineistosta saatiin riittävästi informaatiota työntekijöiden keskeisistä ajatussuunnista. Kysely toteutettiin työntekijöille intranetin kautta. Vastaamisaika kyselyyn oli kaksi viikkoa. Kyselyn aineisto jaoteltiin lähi- ja sairaanhoitajien kesken ja niitä vertailtiin keskenään. Kyselyn kokonaisaineisto oli taulukossa, josta se jaoteltiin vastaajaryhmien kesken. Tuloksia analysointiin prosentuaalisesti ja sanallisesti.
Tutkimustulosten perustella varsinaisiksi kehittämiskohteiksi nousi mielikuvien parantaminen ja kuinka tehostaa työntekijöille viestijän roolin merkittävyyttä. Myönteisiksi asioiksi koettiin työn merkityksellisyys ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kiinnostavuus työnantajana. Tulevaisuuden vetovoimaisen ja kiinnostavan työpaikan ominaisuuksiksi lueteltiin henkilökunnan riittävyys, autonominen työvuorosuunnittelu, hyvä työilmapiiri ja että palkkaus vastaisi työn vaativuutta. Viestinnän välineistä suosittiin eniten kasvotusten tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tulevan hyvinvointialueen viestinnän toivottiin olevan avointa, totuudenmukaista ja sisällöltään kohdennettua.
Kyselyyn vastasi 571 kpl lähi- ja sairaanhoitajaa. Vastausprosentiksi saatiin 8,1 %. Se jäi alhaiseksi, mutta aineistosta saatiin riittävästi informaatiota työntekijöiden keskeisistä ajatussuunnista. Kysely toteutettiin työntekijöille intranetin kautta. Vastaamisaika kyselyyn oli kaksi viikkoa. Kyselyn aineisto jaoteltiin lähi- ja sairaanhoitajien kesken ja niitä vertailtiin keskenään. Kyselyn kokonaisaineisto oli taulukossa, josta se jaoteltiin vastaajaryhmien kesken. Tuloksia analysointiin prosentuaalisesti ja sanallisesti.
Tutkimustulosten perustella varsinaisiksi kehittämiskohteiksi nousi mielikuvien parantaminen ja kuinka tehostaa työntekijöille viestijän roolin merkittävyyttä. Myönteisiksi asioiksi koettiin työn merkityksellisyys ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kiinnostavuus työnantajana. Tulevaisuuden vetovoimaisen ja kiinnostavan työpaikan ominaisuuksiksi lueteltiin henkilökunnan riittävyys, autonominen työvuorosuunnittelu, hyvä työilmapiiri ja että palkkaus vastaisi työn vaativuutta. Viestinnän välineistä suosittiin eniten kasvotusten tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tulevan hyvinvointialueen viestinnän toivottiin olevan avointa, totuudenmukaista ja sisällöltään kohdennettua.