Spelprogrammering: Utveckling av ett plattformsspel i Unity
Lundgren, Sebastian (2022)
Lundgren, Sebastian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231384
Tiivistelmä
Detta examensarbete beskriver hela planerings- och utvecklingsprocessen av ett plattformsspel i Unity för PC. Problematiken med spelutveckling är att många spel inte blir färdiga. Det löses genom planering och forskning så att spelet inte blir för komplicerat, svårt eller för tidskrävande att skapa. Trello används för att hålla reda på alla uppgifter som ska skapas och ett planeringsformulär för att planera helheten av spelet. GitHub används som versionskontroll och programmeringen görs i C#. Olika testningsmetoder som funktionalitets-, regressions- och kompatibilitettestning används för att både se till att spelet följer kravspecifikationen och att det inte finns buggar.
Spelet är en prototyp med fungerande funktionalitet som gör att spelaren kan hoppa, gå åt vänster och höger, knuffa på objekt, gå i mål och sedan ta sig till nästa nivå och plocka upp objekt som hoppökning och fartökning, starta om nivån genom att trycka på en knapp och så kan karaktären dö om hen träffar dödliga objekt.
Målet med spelet är att ta sig till mål utan att karaktären dör eller fastnar.
Slutresultatet för spelet lyckades enligt kravspecifikationen förutom en timer för spelet som visar hur lång tid det tar för spelaren att klara en nivå. Sedan togs funktionaliteten med att behövs knuffa en gul boll i mål bort.
Spelet är en prototyp med fungerande funktionalitet som gör att spelaren kan hoppa, gå åt vänster och höger, knuffa på objekt, gå i mål och sedan ta sig till nästa nivå och plocka upp objekt som hoppökning och fartökning, starta om nivån genom att trycka på en knapp och så kan karaktären dö om hen träffar dödliga objekt.
Målet med spelet är att ta sig till mål utan att karaktären dör eller fastnar.
Slutresultatet för spelet lyckades enligt kravspecifikationen förutom en timer för spelet som visar hur lång tid det tar för spelaren att klara en nivå. Sedan togs funktionaliteten med att behövs knuffa en gul boll i mål bort.