Avaruusturismi : matkailuliiketoiminnan ja kysynnän näkökulmasta
Palomaa, Rebekka (2022)
Palomaa, Rebekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231414
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on avaruusturismi. Työn lähtökohtina oli koota ajan tasalla olevaa tietoa siitä, mitä avaruusturismin saralla tapahtuu tällä hetkellä, ja mihin suuntaan se on menossa. Otin myös tehtäväkseni kartoittaa konseptin mahdollista suosiota opiskelijoiden sekä työssäkäyvien aikuisten keskuudessa Webropol-alustalla laatimani kyselyn avulla. Tavoitteenani oli suosion lisäksi selvittää minkä tyyppiset matkat olisivat eniten vastaajaryhmän mieleen, ja mikä avaruusturismin pääasiallinen kohderyhmä ylipäätään olisi. Kyselyyn kertyi yhteensä kahdeksankymmentä vastausta. Niistä kävi ilmi, että konsepti kyllä herättää laajasti kiinnostusta, mutta hinta- ja turvallisuuskysymykset pakottavat valtaosan vielä harkitsemaan uudestaan. Mieluisimmaksi matkatyypiksi ilmeni lyhyehkö maan kiertomatka ja pääkohderyhmä on rajattavissa varakkaisiin, perusterveisiin ja seikkailullisiin aikuisiin.
Tällä hetkellä on käsillä merkittävä käännekohta avaruusturismin näkökulmasta. Toisaalta se tuntuu käsitteenä vielä hyvin vieraalta ja uudelta, mutta toisaalta kaupallisten avaruuslentojen suunnittelu ja toteutus on jo pitkällä. Tähän asti matkaan on lähtenyt vasta kymmenen avaruusturistia, mutta Virgin Galactic -niminen avaruusmatkailuun suuntautunut yritys on myynyt vuoden 2023 lennoilleen jo yli seitsemänsataa lippua. Avaruusturismin määritelmänä on, että matka tehdään vapaa-ajan puitteissa, on omakustanteinen, ja siinä matkataan yli sadan kilometrin korkeuteen. Avaruusmatkailun toimijoista käy jo tässä vaiheessa ilmi, mitkä niistä ovat muodostumassa alan suurimmiksi tekijöiksi. Nämä yritykset ovat Virgin Galactic, Blue Origin ja SpaceX, joiden johdolla avaruusturismin kaukaisesta ajatuksesta aletaan tehdä todellisuutta. The topic of my thesis is space tourism. The starting point was to gather up-to-date information on what is happening in the field of space tourism now and in what direction it is heading. I also took it upon myself to map the potential popularity of the concept among students and working adults with the help of a survey I conducted on the Webropol platform. In addition to popularity, my goal was to find out what types of trips would be most to the liking of the group of respondents, and what would the main target group of space tourism generally be. The survey gathered a total of eighty responses. Based on the answers, the concept does rise widespread interest, but its expensiveness and safety issues force the majority to reconsider. The preferred type of trip was a relatively short tour around the globe, and the main target group can be limited to wealthy, fundamentally healthy and adventurous adults.
Currently we are at a significant turning point as for the evolution of space tourism. On one hand, it still feels very foreign and new as a concept, but on the other hand planning and implementation of commercial spaceflight is already well advanced. Until now, only ten space tourists have set forth, but a space travel company called Virgin Galactic has already sold more than seven hundred tickets for its upcoming flights in 2023. The definition of space tourism is that the trip is made for leisure purposes, is self-paid, and is headed to an altitude of more than a hundred kilometers. Already at this early stage, it is clear which companies are becoming the biggest players of the industry. These enterprises are Virgin Galactic, Blue Origin and SpaceX, under whose leadership the distant idea of space tourism is becoming a reality.
Tällä hetkellä on käsillä merkittävä käännekohta avaruusturismin näkökulmasta. Toisaalta se tuntuu käsitteenä vielä hyvin vieraalta ja uudelta, mutta toisaalta kaupallisten avaruuslentojen suunnittelu ja toteutus on jo pitkällä. Tähän asti matkaan on lähtenyt vasta kymmenen avaruusturistia, mutta Virgin Galactic -niminen avaruusmatkailuun suuntautunut yritys on myynyt vuoden 2023 lennoilleen jo yli seitsemänsataa lippua. Avaruusturismin määritelmänä on, että matka tehdään vapaa-ajan puitteissa, on omakustanteinen, ja siinä matkataan yli sadan kilometrin korkeuteen. Avaruusmatkailun toimijoista käy jo tässä vaiheessa ilmi, mitkä niistä ovat muodostumassa alan suurimmiksi tekijöiksi. Nämä yritykset ovat Virgin Galactic, Blue Origin ja SpaceX, joiden johdolla avaruusturismin kaukaisesta ajatuksesta aletaan tehdä todellisuutta.
Currently we are at a significant turning point as for the evolution of space tourism. On one hand, it still feels very foreign and new as a concept, but on the other hand planning and implementation of commercial spaceflight is already well advanced. Until now, only ten space tourists have set forth, but a space travel company called Virgin Galactic has already sold more than seven hundred tickets for its upcoming flights in 2023. The definition of space tourism is that the trip is made for leisure purposes, is self-paid, and is headed to an altitude of more than a hundred kilometers. Already at this early stage, it is clear which companies are becoming the biggest players of the industry. These enterprises are Virgin Galactic, Blue Origin and SpaceX, under whose leadership the distant idea of space tourism is becoming a reality.