Näytä suppeat kuvailutiedot

Studying entrepreneurs: Combining two roles

Piippanen, Valtteri (2022)

dc.contributor.authorPiippanen, Valtteri
dc.date.accessioned2023-01-02T07:46:29Z
dc.date.available2023-01-02T07:46:29Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/788655
dc.description.abstractTraditionally, different roles such as entrepreneurship, wage work and studies have been split between different phases of life. Nowadays, work finds new forms as it is more and more common that an individual combines more than just one role (Viljamaa et al., 2022). This thesis looks at the position of studying entrepreneurs from the point of view of entrepreneurial goals and individual motives for entrepreneurship. The position of a studying entrepreneur is viewed through individual and higher education organizations. The thesis also looks at the experienced challenges, solutions, and the role of educational organizations. The thesis is part of a project by the Finnish Institute of Occupational Health and Seinäjoki University of Applied Sciences. Interviews were conducted among 10 studying entrepreneurs in Finland. The thesis has the practical goal of helping studying entrepreneurs by increasing their understanding of their position by providing guidelines on the level of an individual and higher education organizations. Some notes are also made on the level of policymakers. The theory is built on themes such as hybrid entrepreneurship, motivation, individual resources, and motives for hybrid entrepreneurship. This thesis finds out, why students have entrepreneurial careers during studies. This is studied by finding out the entrepreneurial goals and individual motives for entrepreneurship. Hobfoll’s (2001) conservation of resources theory declares different types of individual resources that individual can obtain, retain, foster, and protect. These motives can be categorized as objects, favorable conditions, personal characteristics, and energies. The entrepreneurial motives during studies formed around themes such as familiarity, prac-ticality, rewards, independence and responsibility, freedom, ambition, necessity, and self-development. By looking at the entrepreneurial goals through Hobfoll’s (2001) theory, the results indicated that studying entrepreneurs aimed to retain their business during studies to keep up with the same income levels and life situation that suited their preferences. Fos-tering goals were linked with growth goals for companies. Favorable conditions were indi-vidually the main goal sought through the entrepreneurial career during the studies.en
dc.description.abstractOpinnäytetyössä tutkitaan opiskelevien yrittäjien tavoitteita yritystoiminnalle, henkilökohtaisia motiiveja yritystoimintaan, asemaan liittyviä haasteita ja niiden ratkaisuja sekä korkeakoulujen roolia suhteessa opiskeleviin yrittäjiin. Opinnäytetyö on tehty osana Hyvinvoiva Hybridiyrittäjä -projektia, jonka toteuttavat yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Työterveyslaitos. Opiskelevia yrittäjiä tutkittiin osana hybridiyrittäjyyden ilmiötä, jota tutkimusalueena on tutkittu suhteellisen vähän. Työn muutosta tutkitaan, koska hybridiyrittäjyys laajemmassa mittakaavassa on uusi ilmiö. On kiinnostavaa ymmärtää, miksi ihmiset yhdistävät rooleja, jotka perinteisesti on erotettu, kuten opiskelu, palkkatyö ja yrittäjyys. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä opiskelevaa yrittäjää Suomessa. Opinnäytetyön käytännönläheinen tavoite on auttaa opiskelevia yrittäjiä heidän asemassaan ja tuoda tietoa korkeakouluille siitä, kuinka tukea opiskelevia yrittäjiä. Opinnäytetyö tuottaa haastatteluaineiston pohjalta ohjeistukset yksilö-, korkeakoulu- ja julkiselle tasolle. Opinnäytetyön teoria koostuu aihealueista: hybridiyrittäjyys, motivaatio, yksilölliset resurssit ja yksilölliset motiivit aikaisemmissa hybridiyrittäjyystutkimuksissa. Tämä tutkimus selvittää, miksi opiskelijat toimivat opiskelujen aikana yrittäjinä. Tätä tutkitaan selvittämällä, mitä tavoitteita yritystoiminnalla on ja mikä motivoi yrittämään. Hobfollin (2001) resurssien säilyttämisteorian mukaan resursseja voidaan saavuttaa, säilyttää, kehittää(foster) ja suojella. Lisäksi yksilölliset resurssit voidaan jakaa kategorioihin, kuten objekteihin, suotuisiin olosuhteisiin, yksilöllisiin ominaisuuksiin ja energioihin. Opiskelevien yrittäjien motiivit yritystoimintaan jakautuivat erilaisten tutkimuksessa esiin nousseiden teemojen ympärille. Teemoja ovat yritystoiminnan tuttuus, käytännönläheisyys, saavutettavat palkkiot, itsenäisyys ja vastuu, vapaus, kunnianhimo, välttämättömyys ja itsensä kehittäminen. Tarkasteltaessa haastateltavien yritystoimintaa saatiin tulokseksi, että tavoite yritystoiminnalle oli ensisijaisesti säilyttää, eli ylläpitää yritys nykyisellään opiskelujen aikana ja osalla kehittää yritystoimintaa. Säilyttäminen linkittyi henkilökohtaisen tulotason säilyttämiseen ja itselle sopivan elämäntyylin ylläpitoon. Kehittäminen liittyi yrityksen kasvutavoitteisiin. Yksilöllisten resurssien osalta yritystoiminnalla tavoiteltiin ensisijaisesti suotuisia olosuhteita.fi
dc.language.isoeng-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleStudying entrepreneurs: Combining two roles-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2022123031707-
dc.subject.specializationInternational Business Management-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysoentrepreneurship-
dc.subject.ysouniversities of applied sciences-
dc.subject.ysoentrepreneurs-
dc.subject.ysoentrepreneurship education-
dc.subject.ysoenterprises-
dc.subject.ysomotivation (mental objects)-
dc.subject.ysofinal projects (education)-
dc.subject.ysoknow-how-
dc.subject.ysostudies in an institution of higher education-
dc.subject.ysoresources-
dc.subject.ysomotives (reasons)-
dc.subject.ysochallenges-
dc.relation.contractorSeinäjoen ammattikorkeakoulu ja Työterveyslaitos-
dc.subject.disciplineMaster of Business Administration-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p1182|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p1178|http://www.yso.fi/onto/yso/p19497|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p4734|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p84|http://www.yso.fi/onto/yso/p8343|http://www.yso.fi/onto/yso/p13164en


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot