Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sapere: esikouluikäisten lasten ravitsemuskasvatusta ja ruokakulttuureihin tutustumista aistien avulla

Varhamaa, Krista (2022)

 
Avaa tiedosto
Varhamaa_Krista.pdf (723.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Varhamaa, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022123131718
Tiivistelmä
Sapere on ruoka- ja ravitsemuskasvatusmenetelmä, jossa lapset tutustuvat ruokaan, ravitsemukseen ja ruokakulttuureihin aistiensa avulla. Sapere-menetelmä soveltuu hyvin suomalaisen varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen tavoitteisiin ja toimintaperiaatteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ja toteuttaa Sapere(tuote), jossa hyödynnettiin Sapere-menetelmän soveltuvuutta päiväkodin esiopetuksessa Helsingissä.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tutkimusosuus kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin selvittää kohderyhmänä olleiden esikouluikäisten lasten näkemyksiä ja kokemuksia Sapere-tehtävä- ja -toimintakokonaisuudesta sekä ruokamaailmasta lapsilähtöisesti. Teemahaastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna, ja siihen osallistui yhdeksän lasta. Teemahaastattelun tukena havainnoitiin esikouluryhmän kaikkia 16 lasta. Sapere-tehtävät ja -toimintatuokiot sekä haastattelut toteutettiin kahden viikon aikana.

Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen mukaan lapset olivat tyytyväisiä Sapereen ja toivoivat tällaista toimintaa useammin toteutettavaksi päiväkodissa ja esikoulussa. Lapset pitivät yhtä lailla niin pienistä tehtävistä kuin isommista toimintatuokioista. Mieluisimpia aiheita olivat ruokien raaka-aineiden tutkiminen ja tuoksuttelu, keittiöäänien ja musiikin kuuntelu sekä oman taiteen tuottaminen. Suosituin tehtävä oli ”kokkaaminen” eli oman kasvislautasen valmistaminen kuorimalla, pilkkomalla ja raastamalla.


Opinnäytetyön luvut neljä ja viisi, osa luvusta kuusi sekä liitteet eivät ole julkisia, sillä ne sisältävät liike- ja ammattisalaisuuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste