Asiakaskokemuksia etäkotihoidosta
Jarnila, Ida (2022)
Jarnila, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301021006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301021006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laadullisen haastattelututkimuksen keinoin kotihoidon etähoitoa ikääntyneiden asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli luoda käsitystä siitä, miten ikääntyneet itse määrittelevät asiakkuuttaan, ja millaisia näkemyksiä ikääntyneillä on asiakkuudestaan kotihoidon etähoidossa. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisiin tarpeisiin tai tilanteisiin etähoito asiakkaiden näkökulmasta soveltuu, ja mihin se ei sovellu. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 10 henkilöä. Haastatteluja varten haettiin tutkimuslupa, ja haastattelut toteutettiin verkkovälitteisesti. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin keinoin.
Ryhmähaastattelujen perusteella ikääntyneet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä teknologian toimivuuteen, etähoidon tuomaan turvallisuuden tunteeseen ja perinteisen kotihoidon sekä etähoidon yhdistämiseen. Asiakkaiden kuulemiseen ja yksilöllisten tarpeiden selvittämiseen tulisi kuitenkin kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota, jotta etähoito voitaisiin räätälöidä ja aikatauluttaa tarpeisiin vastaten. Asiakkaiden kuuleminen on tärkeää erityisesti etähoidon asiakkuutta suunniteltaessa ja asiakkuuteen liittyvissä muutostilanteissa.
Etähoitoa tulisi jatkossa kehittää asiakaslähtöisesti sekä yksilöllisellä että yleisellä tasolla. Etähoito voisi tulevaisuudessa olla paikasta ja ajasta riippumattoman. Tutkimustulosten perusteella etähoidon kehittämisessä olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että kotihoidolla on tulevaisuudessa selkeä kokonaisvastuu myös etähoidosta.
Ryhmähaastattelujen perusteella ikääntyneet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä teknologian toimivuuteen, etähoidon tuomaan turvallisuuden tunteeseen ja perinteisen kotihoidon sekä etähoidon yhdistämiseen. Asiakkaiden kuulemiseen ja yksilöllisten tarpeiden selvittämiseen tulisi kuitenkin kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota, jotta etähoito voitaisiin räätälöidä ja aikatauluttaa tarpeisiin vastaten. Asiakkaiden kuuleminen on tärkeää erityisesti etähoidon asiakkuutta suunniteltaessa ja asiakkuuteen liittyvissä muutostilanteissa.
Etähoitoa tulisi jatkossa kehittää asiakaslähtöisesti sekä yksilöllisellä että yleisellä tasolla. Etähoito voisi tulevaisuudessa olla paikasta ja ajasta riippumattoman. Tutkimustulosten perusteella etähoidon kehittämisessä olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että kotihoidolla on tulevaisuudessa selkeä kokonaisvastuu myös etähoidosta.