Markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle urheiluseuralle
Haavasoja, Satu (2014)
Haavasoja, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912229
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty produktina pääkaupunkiseudulla toimivalle lentopalloseuralle. Työn tavoitteena on luoda markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle urheiluseuralle. Seuralla ei ole aiempaa viestintäsuunnitelmaa, joten opinnäytetyölle ei ole vertailukohdetta. Suunnitelman tarkoitus on löytää oikeat ja edulliset markkinointiviestintäkanavat lentopalloseuralle, jotta seura voi kehittää toimintaansa tavoitteidensa mukaisesti.
Lentopalloseura Naarasleijonat ry on antanut tytöille ja naisille mahdollisuuden pelata lentopalloa Helsingin ydinkeskustassa. Seura on pienimuotoinen eikä sillä ole resursseja suuriin investointeihin markkinoinnin kannalta. Kaikesta huolimatta myös urheiluseuroilla tulisi olla jonkinlainen viestintäsuunnitelma, jotta muut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Opinnäytetyön teoriapohja on pyritty luomaan digitaaliseen - ja urheilumarkkinointiin sekä nonprofit organisaatioihin liittyvillä teoksilla. Kirjoittaja itse ollut aktiivisesti mu-kana seuran toiminnassa pelaajan, valmentajan ja hallituksen jäsenen roolissa, joten seuran sisäiset asiatiedot ovat kirjoittajan omaa tietoa ja kokemusta. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii markkinointiviestinnän suunnitteluprosessikuvio, jonka perusteella on lähdetty itse opinnäytetyötä kirjoittamaan. Suunnitellut markkinointiviestintäkeinot on lueteltu myös erillisessä liitteessä.
Markkinointiviestintäkeinot on rajattu koskemaan pääosin digitaalisiin vaihtoehtoihin niiden edullisuuden vuoksi. Rajallisten resurssien takia, markkinointiviestintäsuunnitelmassa täytyy ottaa huomioon muiden medioiden ja keinojen hinnat ja mahdollisuudet. Osana markkinointiviestintää on otettu esille myös urheilumarkkinointi, jossa kerrotaan urheilun puolelta edullisia menetelmiä markkinoida seuran toimintaa myös digitaalisen ympäristön ulkopuolella.
Lentopalloseura Naarasleijonat ry on antanut tytöille ja naisille mahdollisuuden pelata lentopalloa Helsingin ydinkeskustassa. Seura on pienimuotoinen eikä sillä ole resursseja suuriin investointeihin markkinoinnin kannalta. Kaikesta huolimatta myös urheiluseuroilla tulisi olla jonkinlainen viestintäsuunnitelma, jotta muut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Opinnäytetyön teoriapohja on pyritty luomaan digitaaliseen - ja urheilumarkkinointiin sekä nonprofit organisaatioihin liittyvillä teoksilla. Kirjoittaja itse ollut aktiivisesti mu-kana seuran toiminnassa pelaajan, valmentajan ja hallituksen jäsenen roolissa, joten seuran sisäiset asiatiedot ovat kirjoittajan omaa tietoa ja kokemusta. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii markkinointiviestinnän suunnitteluprosessikuvio, jonka perusteella on lähdetty itse opinnäytetyötä kirjoittamaan. Suunnitellut markkinointiviestintäkeinot on lueteltu myös erillisessä liitteessä.
Markkinointiviestintäkeinot on rajattu koskemaan pääosin digitaalisiin vaihtoehtoihin niiden edullisuuden vuoksi. Rajallisten resurssien takia, markkinointiviestintäsuunnitelmassa täytyy ottaa huomioon muiden medioiden ja keinojen hinnat ja mahdollisuudet. Osana markkinointiviestintää on otettu esille myös urheilumarkkinointi, jossa kerrotaan urheilun puolelta edullisia menetelmiä markkinoida seuran toimintaa myös digitaalisen ympäristön ulkopuolella.