TYÖSSÄOPPIMINEN VARASTONHOITAJAN TUTKINNOSSA : Keino parantaa ammattiopintojen läpäisyä varastonhoitajan tutkinnossa
Manninen, Anne (2014)
Manninen, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912325
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Keski-Uudenmaan ammattiopiston Lukkarinpolulle. Ammatillisen opetuksen suuntauksena on siirtyä yhä enemmän työelämässä tapahtuvaksi oppimiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin työssäoppimisen anta-mia mahdollisuuksia ammatillisen opetuksen yhtenä toteuttamismuotona. Työssä kuvataan työssäoppimisen prosessia ja siihen liittyviä käytänteitä ja dokumentteja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammatillista opetusta koskevaa lain-säädäntöä ja aiempaa ammatillisen opetuksen työssäoppimisesta tehtyjä tut-kimuksia. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin työssäoppimista käsittelevää kir-jallisuutta, internet-aineistoa, haastatteluja sekä muita aiheeseen liittyviä kes-kusteluja.
Opinnäytetyön perusteella Keski-Uudenmaan ammattiopiston Lukkarinpolun työssäoppimisprosessi ei oleellisesti eroa muiden toimijoiden prosesseista. Kehittämiskohteiksi Lukkarinpolun varastonhoitajien koulutuksessa nousi työelämän perehdyttäminen opetussuunnitelman perusteisiin sekä työssäop-pimisjakson kohdentaminen opintopolun vaiheisiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammatillista opetusta koskevaa lain-säädäntöä ja aiempaa ammatillisen opetuksen työssäoppimisesta tehtyjä tut-kimuksia. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin työssäoppimista käsittelevää kir-jallisuutta, internet-aineistoa, haastatteluja sekä muita aiheeseen liittyviä kes-kusteluja.
Opinnäytetyön perusteella Keski-Uudenmaan ammattiopiston Lukkarinpolun työssäoppimisprosessi ei oleellisesti eroa muiden toimijoiden prosesseista. Kehittämiskohteiksi Lukkarinpolun varastonhoitajien koulutuksessa nousi työelämän perehdyttäminen opetussuunnitelman perusteisiin sekä työssäop-pimisjakson kohdentaminen opintopolun vaiheisiin.