Rakennusliikkeen laadunhallintajärjestelmän päivittäminen: sähköisen dokumentointijärjestelmän käyttöönotto
Romo, Atte (2023)
Romo, Atte
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301071078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301071078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää rakennusliike JHS-hankerakennus Oy:n laadunhallintajärjestelmää. Vanha järjestelmä oli koettu sekavana sekä työläänä varsinkin hankkeen kiireellisessä alussa. Järjestelmän selkeyttämiseksi yrityksessä otettiin käyttöön Kotopro-niminen dokumentointijärjestelmä, jonka avulla järjestelmää pystyttäisiin käyttämään sähköisessä muodossa. Sähköiseen dokumentointijärjestelmään luotiin erilaisia kansioita, jotka sisältävät ohjeistuksia laadunhallintaan sekä mahdollistavat hankkeen erilaiset dokumentoinnit sähköiseen muotoon.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi laatua yleisesti eli mitä laatu on, miten laatu määritellään ja kuinka saadaan laadukas lopputulos. Sen lisäksi tarkastellaan rakentamisen laatua, sen tavoitteita sekä yleisimpiä laatuvirheiden aiheuttajia rakentamisessa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös laadunhallintajärjestelmän rakennetta, erilaisia laatustandardeja sekä laadunhallintajärjestelmän kehittämistä organisaatiossa.
Opinnäytetyön toinen osuus koostuu rakennusliikkeen laadun tilanteesta sekä opinnäytetyön kehitysosuudesta. Ennen kehitystyötä kartoitettiin yrityksen laadun tilannetta sekä käytiin läpi mahdollisia kehityskohtia järjestelmän osalta. Kun kartoitus oli saatu valmiiksi aloitettiin opinnäytetyön kehitysosuus, joka tehtiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa sekä osittain yrityksen tilaajan kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin luotua toimeksiantajalle selkeä työkalu hankkeiden laadunhallintaan sekä dokumentointiin. Sähköisen dokumentointijärjestelmän ansiosta kaikki hankkeen tiedostot sekä asiakirjat löytyvät samasta paikasta, josta ne ovat helppo ja nopea löytää. Myös uusien asiakirjojen luonti helpottuu valmiiden sähköisten asiakirjojen myötä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rakennusliike JHS-hankerakennus Oy. Yrityksellä on puitesopimus Tampereen kaupungin kanssa, joka toimii yrityksen yhtenä tilaajista.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi laatua yleisesti eli mitä laatu on, miten laatu määritellään ja kuinka saadaan laadukas lopputulos. Sen lisäksi tarkastellaan rakentamisen laatua, sen tavoitteita sekä yleisimpiä laatuvirheiden aiheuttajia rakentamisessa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös laadunhallintajärjestelmän rakennetta, erilaisia laatustandardeja sekä laadunhallintajärjestelmän kehittämistä organisaatiossa.
Opinnäytetyön toinen osuus koostuu rakennusliikkeen laadun tilanteesta sekä opinnäytetyön kehitysosuudesta. Ennen kehitystyötä kartoitettiin yrityksen laadun tilannetta sekä käytiin läpi mahdollisia kehityskohtia järjestelmän osalta. Kun kartoitus oli saatu valmiiksi aloitettiin opinnäytetyön kehitysosuus, joka tehtiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa sekä osittain yrityksen tilaajan kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin luotua toimeksiantajalle selkeä työkalu hankkeiden laadunhallintaan sekä dokumentointiin. Sähköisen dokumentointijärjestelmän ansiosta kaikki hankkeen tiedostot sekä asiakirjat löytyvät samasta paikasta, josta ne ovat helppo ja nopea löytää. Myös uusien asiakirjojen luonti helpottuu valmiiden sähköisten asiakirjojen myötä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rakennusliike JHS-hankerakennus Oy. Yrityksellä on puitesopimus Tampereen kaupungin kanssa, joka toimii yrityksen yhtenä tilaajista.