Invandrarfamiljers upplevelser av bemötande inom småbarnspedagogiken
Spennert, Nadia; Jokinen, Jenna (2022)
Spennert, Nadia
Jokinen, Jenna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101163
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att få en djupare förståelse över hur familjer med invandrarbakgrund upplever bemötande inom småbarnspedagogiken samt vilken kunskap professionella inom småbarnspedagogiken behöver besitta för att kunna arbeta med familjer med invandrarbakgrund på bästa sätt. Vi har använt oss av forskningsfrågorna:”Hur upplever familjer med invandrarbakgrund bemötande inom småbarnspedagogiken?” och ”Vad bör den professionella beakta vid bemötande av invandrarfamiljer inom småbarnspedagogiken?”. Detta lärdomsprov hör till projektet Hållbar småbarnspedagogik för Helsingfors stad. Som metod har vi använt oss av en allmän litteraturstudie där en kvalitativ innehållsanalys görs på åtta artiklar som behandlar ämnet. Vi har använt oss av forskningar från västvärlden och som är skrivna år 2012–2022. Till den teoretiska referensramen hör socialpedagogik och bemötande. Resultatet visar att en del familjer blivit bra bemötta medan andra upplever att man inte tagit deras kultur i beaktande och man blivit diskriminerad på grund av sina språkkunskaper. Mycket pekar på att personalen inom småbarnspedagogiken behöver bli mer kulturellt kompetenta samt bli bättre på att kommunicera.