Yrityksen liiketoiminnan kasvun ja kysynnän kartoittaminen
Avarre, Nina (2023)
Avarre, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111196
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuusulalaisen perheyrityksen mahdollisuuksia kas vattaa liiketoimintaansa ravintola-alalla, kun koronavirus vaikutti elämäämme.
Yritys perustettiin vuonna 2020 ja sen asiakaskunta oli hyvinkin marginaali nen. Koronapandemian myötä tämä jo pieni asiakasryhmä pieneni entises tään, ja siksi yrityksen tarve oli löytää uusia asiakkaita. Yrityksen mahdollisuu det kasvuun ja toiminnan laajentamiseen olivat heikentyneet ja tarvittiin uusia
ratkaisuja siihen, miten toimintaa voitaisiin jatkaa ja mitä palveluita voitaisiin
edelleen jalostaa kohtaamaan markkinoiden tarpeet.
Tutkimuksella pyrittiin löytämään vastauksia siihen, olisivatko asiakkaat val miita ostamaan catering-palveluita. Tämän lisäksi oli selvitettävä, millaisia ca tering-palveluita potentiaaliset asiakkaat olisivat valmiita ostamaan, jotta yritys
voisi tarjota, juuri sitä mitä markkinoilla tarvitaan ja saavuttaa siten kilpailue tua.
Tutkimuksen otantaryhmänä olivat pääosin tuusulalaisten ja Helsinki−Vantaan
lentoaseman läheisyydessä toimivien yritysten työntekijät. Yritysten potentiaa listen vastaajien yhteystiedot kerättiin internet-sivuilta. Tutkimus toteutettiin
Webropol-palvelulla, jonka kautta sähköinen kyselylomake lähetettiin sähkö postilla.
Kyselyn vastauksista nähtiin, että vastaajat kokivat tulevaisuuden epävarmana
ja yritysten koko ja toiminta eivät tukeneet catering-palveluiden ostoa. Tilai suuksien järjestäminen koettiin olevan hyvin epätodennäköistä yrityksen
omien resurssien ja mahdollisten uusien rajoitusten vuoksi.
Ratkaisuina asiakasyrityksen liiketoiminnan kasvua varten tulisi tehdä liiketoi mintasuunnitelma, josta kävisi ilmi, miten toimitaan ja miksi. Kuka on asiakas
ja miten nämä asiakkaat tavoitetaan. Sen lisäksi asiakasyrityksen olisi hyvä
miettiä resurssejaan, erityisesti henkilöstön suhteen. Toiminnan kasvattamista
varten tarvittaisiin henkilö, joka pystyy markkinoimaan asiakasyritystä sekä
suunnittelemaan toiminnan kannattavaa kasvua.
Yritys perustettiin vuonna 2020 ja sen asiakaskunta oli hyvinkin marginaali nen. Koronapandemian myötä tämä jo pieni asiakasryhmä pieneni entises tään, ja siksi yrityksen tarve oli löytää uusia asiakkaita. Yrityksen mahdollisuu det kasvuun ja toiminnan laajentamiseen olivat heikentyneet ja tarvittiin uusia
ratkaisuja siihen, miten toimintaa voitaisiin jatkaa ja mitä palveluita voitaisiin
edelleen jalostaa kohtaamaan markkinoiden tarpeet.
Tutkimuksella pyrittiin löytämään vastauksia siihen, olisivatko asiakkaat val miita ostamaan catering-palveluita. Tämän lisäksi oli selvitettävä, millaisia ca tering-palveluita potentiaaliset asiakkaat olisivat valmiita ostamaan, jotta yritys
voisi tarjota, juuri sitä mitä markkinoilla tarvitaan ja saavuttaa siten kilpailue tua.
Tutkimuksen otantaryhmänä olivat pääosin tuusulalaisten ja Helsinki−Vantaan
lentoaseman läheisyydessä toimivien yritysten työntekijät. Yritysten potentiaa listen vastaajien yhteystiedot kerättiin internet-sivuilta. Tutkimus toteutettiin
Webropol-palvelulla, jonka kautta sähköinen kyselylomake lähetettiin sähkö postilla.
Kyselyn vastauksista nähtiin, että vastaajat kokivat tulevaisuuden epävarmana
ja yritysten koko ja toiminta eivät tukeneet catering-palveluiden ostoa. Tilai suuksien järjestäminen koettiin olevan hyvin epätodennäköistä yrityksen
omien resurssien ja mahdollisten uusien rajoitusten vuoksi.
Ratkaisuina asiakasyrityksen liiketoiminnan kasvua varten tulisi tehdä liiketoi mintasuunnitelma, josta kävisi ilmi, miten toimitaan ja miksi. Kuka on asiakas
ja miten nämä asiakkaat tavoitetaan. Sen lisäksi asiakasyrityksen olisi hyvä
miettiä resurssejaan, erityisesti henkilöstön suhteen. Toiminnan kasvattamista
varten tarvittaisiin henkilö, joka pystyy markkinoimaan asiakasyritystä sekä
suunnittelemaan toiminnan kannattavaa kasvua.