Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PRODUCT PLACEMENT IN VIDEO GAMES : Consumer perspectives and product placement effects on gaming experience

Ulmanen, Tiina (2014)

 
Avaa tiedosto
Ulmanen_Tiina.pdf (2.031Mt)
Lataukset: 


Ulmanen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012344
Tiivistelmä
Videopelit ovat nousseet yhdeksi suurimmista massamediamarkkinoista. Peliteknologia kehittyy jatkuvasti ja sen myötä sekä pelit, että pelikokemukset parantuvat. Suuret määrät ihmisiä pelaavat pelejä päivittäin. Pelit ovat hyvin sitouttavia ja mukaansatempaavia interaktiivisten, haastavien ja pelaajan itseään kehittämistä tukevien piirteidensä vuoksi ja pystyvät valtaamaan pelaajan keskittymisen merkittävän pitkiksi ajoiksi. Pelit ovat mainostajille oivallinen kanava viestiä kuluttajille. Mainonta pelien sisällä on nykyään yleistä pelialalla, mutta vain muutamia tutkimuksia on tehty tuotesijoittelusta peleissä kuluttajan näkökulmasta ja tuotesijoittelun mahdollisista vaikutuksista kuluttajien pelikokemukseen.

Opinnäytetyössä tutkittiin tuotesijoittelun mahdollisia vaikutuksia kuluttajien pelikokemukseen ja mitattiin pelaajien yleistä käsitystä videopeleissä tapahtuvaa tuotesijoittelua kohtaan. Aiheesta olemassa olevia teoksia tutkimalla rakennettiin teoreettiset puitteet ilmiön tutkimista varten.

Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivisdeskriptiivinen verkkokyselytutkimus, jossa todennäköisyysotantana käytettiin satunnaisotantaa kahden suomalaisen Internet – pelifoorumin kävijöistä. Näiden kahden foorumin kävijät koostuivat aktiivisista pelaajista. Kaiken kaikkiaan 83 vastaajaa osallistui kyselytutkimukseen. Näistä 61 vastausta olivat tulosten analysoinnin kannalta valideja vastauksia, jotka sisällytettiin tutkimustulosten analyysiin.

Tutkimus paljasti kolme merkittävää havaintoa. Ensimmäiseksi, suurin osa edustavasta otoksesta ei ollut tietoinen tuotesijoittelusta konseptina. Toiseksi, yli puolet kyselyyn osallistuneista ei ollut koskaan kohdannut tuotesijoittelua pelaamissaan peleissä. Kolmanneksi, suurin osa tuotesijoittelua peleissä kohdanneista osallistujista ei kokenut tuotesijoittelulla olleen vaikutusta heidän pelikokemukseensa. Tutkimuksesta voitiin todeta pelaajilla olevan yleisesti hyvä käsitys peliensisäisestä mainonnasta ja he ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä tuotesijoitteluun videopeleissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste