Lähisuhdeväkivallan sovittelun erikoistumiskoulutus katusovittelijoille
Thomson, Melinda (2023)
Thomson, Melinda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida ja kirjata katusovittelijoille kohdennettu lähisuhdeväkivallan sovittelijan erikoistumiskoulutus. Pilottikoulutuksessa erikoistuttiin sellaisiin lähisuhdeväkivallan sovitteluihin, jossa yksi osapuolista on alle 25-vuotias nuori.
Tämä oli Helsingin sovittelutoiminnan järjestämä pilottikoulutus, joka oli kohdennettu kasvatus-, sosiaali- ja nuorisoalan ammattilaisille. Räätälöidyllä täydennyskoulutuksella pyrittiin syventämään ammattilaisten lähisuhdeväkivallan sovittelun osaamista ja lisäämään lähisuhdeväkivallan erityispiirteiden ja monimuotoisuuden ymmärtämistä.
Opinnäytetyöni on empiirinen havainnoiva tutkimus, jossa on hyödynnetty kvalitatiivista tutkimusotetta. Laadullinen tutkimusote eteni koulutuksen suunnittelun osallistumisesta toteutuksen seurantaan osallistumalla itse koulutukseen. Tutkimus toteutettiin Helsingin sovittelutoiminnan toimeksiannosta.
Pilottikoulutuksen neljä teemaa olivat lähisuhdeväkivalta ilmiönä, oikeudellinen näkökulma, sovitteluprosessi ja sovittelijana toimiminen. Kouluttajina toimivat alan asiantuntijat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutusrunko, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää tuleviin lähisuhdeväkivallan sovittelun erikoistumiskoulutuksiin.
Tämä oli Helsingin sovittelutoiminnan järjestämä pilottikoulutus, joka oli kohdennettu kasvatus-, sosiaali- ja nuorisoalan ammattilaisille. Räätälöidyllä täydennyskoulutuksella pyrittiin syventämään ammattilaisten lähisuhdeväkivallan sovittelun osaamista ja lisäämään lähisuhdeväkivallan erityispiirteiden ja monimuotoisuuden ymmärtämistä.
Opinnäytetyöni on empiirinen havainnoiva tutkimus, jossa on hyödynnetty kvalitatiivista tutkimusotetta. Laadullinen tutkimusote eteni koulutuksen suunnittelun osallistumisesta toteutuksen seurantaan osallistumalla itse koulutukseen. Tutkimus toteutettiin Helsingin sovittelutoiminnan toimeksiannosta.
Pilottikoulutuksen neljä teemaa olivat lähisuhdeväkivalta ilmiönä, oikeudellinen näkökulma, sovitteluprosessi ja sovittelijana toimiminen. Kouluttajina toimivat alan asiantuntijat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutusrunko, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää tuleviin lähisuhdeväkivallan sovittelun erikoistumiskoulutuksiin.