Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetusleipomoiden kehittäminen lean-ajattelun avulla

Suopanki, Outi; Vasko, Anu (2023)

 
Avaa tiedosto
Suopanki_Vasko.pdf (3.050Mt)
Lataukset: 


Suopanki, Outi
Vasko, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131252
Tiivistelmä
Lean-ajattelun juuret ovat alun perin Toyotan autotehtaiden tuotannossa, ja lean on levinnyt sieltä laajalle muuhunkin teollisuuteen sekä myös palveluorganisaatioiden käyttöön. Leanissa keskeistä ovat toiminnan jatkuva parantaminen, asiakaslähtöisyys sekä hukan poistaminen. Hukkaa on kaikki sellainen toiminta, mikä ei tuota asiakkaalle lisäarvoa. Lean-ajattelun mukaiset toimintatavat soveltuvat erinomaisesti elintarviketeollisuuteen, ja siten myös leipomoalalla käytettäväksi.
Koulutuskeskus Salpauksessa Lahdessa ja Turun ammatti-instituutissa oli tarve kehittää leipomoalan opetustiloja ja niissä tapahtuvaa toimintaa sujuvammaksi ja tehokkaammaksi. Tämän toimintatutkimuksena tehdyn työn tavoitteena oli selvittää kummankin oppilaitoksen opetusleipomoiden lähtötilanne sekä kehittää löytyneitä ongelmakohtia lean-ajattelun avulla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Lahden ja Turun alueen leipomoissa mahdollisesti käytössä olevia lean-työkaluja ja -menetelmiä, ja ottaa ne huomioon kehittämistyötä tehdessä. Tällä pyrittiin kehittämään opetusleipomoiden toimintaa työelämätarpeita vastaavaksi, ja antamaan opiskelijoille näkemys lean-ajattelun mukaisista työskentelytavoista.
Lähtötilannetta selvitettiin opiskelijoille tehdyillä kyselyillä, henkilöstöille järjestetyillä työpajoilla sekä havainnoimalla tilojen toimivuutta ja opetusleipomon toimintaa koulupäivien aikana. Työelämäedustajien kokemuksia ja näkemyksiä leanista kartoitettiin työpaikkakäyntien yhteydessä sekä puheluiden kautta. 5S oli yleisin käytössä oleva lean-menetelmä alueiden leipomoyrityksissä. Lähtötilannekartoituksen perusteella merkittävimmät hukan aiheuttajat olivat oppilaitoksissa turha liike, odottaminen, turha varasto sekä virheistä aiheutuva hukka. Sekä Koulutuskeskus Salpauksessa että Turun ammatti-instituutissa toiminnan kehittämiseksi päätettiin ottaa käyttöön 5S-menetelmä ja sen rinnalle leanin visuaalisia työkaluja. 5S:n lisäksi kehitettiin myös muita ratkaisuja hukan vähentämiseksi ja toiminnan parantamiseksi.
Tämän työn tuloksena saatiin käsitys opetusleipomoiden lähtötilanteesta sekä Lahdessa että Turussa, ja kehitystyön kohteena olevat tilat saatiin järjestettyä 5S:n avulla. Järjestyksen ylläpitäminen jatkossakin sekä toiminnan jatkuva parantaminen vaatii hyvää tiimihenkeä, resursseja ja systemaattista toimintaa. Tämän kokemuksen perusteella 5S on toimiva menetelmä sekä leipomo- että oppilaitosympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste