Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ympäristö- ja kestävyysosaamista vahvistamassa ammattiopistossa

Tuhola, Tarja (2023)

 
Avaa tiedosto
Tuhola_Tarja.pdf (884.6Kt)
Lataukset: 


Tuhola, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131280
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelijoiden ympäristö- ja kestävyysosaamisen toteuttamista. Kehittämisympäristönä toimi Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) ja kehittämisprosessiin osallistui yksi ammatillisen perustutkinnon ensimmäisen vuosiluokan opiskelijaryhmä.

Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa keinoja, joilla ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten kiinnostusta ja motivaatiota ympäristö- ja kestävyysteemoja kohtaan voisi vahvistaa. Kehittämistyössä haluttiin osallistavien toimintojen avulla saada esille nuorten ajatuksia aiheesta. Pitkän tähtäimen päämääränä on saada nuoret oivaltamaan millä tavalla he aktiivisina yksilöinä ja lähiyhteisön jäseninä voivat vaikuttaa ympäristön tilaan ja tulevaisuuteen. Toisena opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esiin seikkoja, joita huomioimalla nuorten ympäristö- ja kestävyyskasvatusta voisi toteuttaa hieman uudella tavalla.

Kehittämisotteena opinnäytetyössä oli kokeileva kehittäminen, jonka tarkoituksena on konkretisoida abstrakti kehitysidea nopeasti aidolla käyttäjäryhmällä testattavaksi sekä päästä näkemään idean synnyttämä käyttäjän reaktio. Kehittämisprosessin aikana opiskelijoiden kanssa tehtiin kolme kokeilua, jotka olivat oppiminen ympäristöstä yhteisöllisesti, luontodialogi ja luontointerventio. Kokeilujen suunnittelussa ja toteuttamisessa huomioitiin ympäristökasvatuksen yhteiskunnallinen tausta, oppilaitoksen pedagoginen konteksti sekä oppimisen ja motivaation näkökulmat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyitä, joiden avulla saatiin tietoa kokeilujen pohjaksi ja suoritettujen kokeilujen arvioimiseksi.

Kehittämistyön tuloksena saatiin selville, että nuoret tarvitsevat ympäristöteemoihin liittyvää ohjausta, vaikka he itse kokevat tietävänsä ympäristöasioista melko paljon. Omaan ammattialaan liittyvien ympäristöteemojen sisällyttämistä ammatillisten aineiden opintoihin pidettiin ryhmän nuorten keskuudessa tärkeänä. Opiskelija-arviointien perusteella luontodialogi vahvisti kokeiluista eniten kiinnostusta ja motivaatiota ympäristö- ja kestävyyskysymyksiä kohtaan. Dialogi toi esiin myös paljon sisällöllistä tietoa siitä, mitä luonto näille nuorille merkitsee. Kehittämistyön tuloksia on mahdollista hyödyntää nuorten ympäristökasvatuksen toteuttamisessa ja oppilaitoksen kestävän elämäntavan kehittämisohjelmassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste