Uusia lukutaitoja varhaiskasvatuksessa: alle kolmevuotiaiden digitaitojen kehittäminen
Johansson, Riikka (2023)
Johansson, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten käytännössä alle kolmevuotiaiden digitaalista osaamista voidaan kehittää varhaiskasvatuksessa. Yhteistyökumppanina oli eteläsuomalaisen kaupungin varhaiskasvatus. Toimeksiantajan toiveena oli käytännönläheinen kehittämisprojekti, jonka avulla voitaisiin kehittää varhaiskasvatussuunnitelman mukaista digitaalista osaamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa, tutkimuksellinen ja toiminnallinen osuus. Tutkimuksellisessa osuudessa määriteltiin aikaisempien tutkimuksien ja artikkeleiden kautta keskeistä tietoperustaa, joita olivat varhaiskasvatus, alle kolmevuotiaiden pedagogiikka, monilukutaito, medialukutaito, ohjelmoitiosaaminen ja digitaalinen osaaminen, sekä kartoitettiin varhaiskasvattajien ja lasten käytännön kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Toiminnallinen osuus toteutettiin projektina alle kolmevuotiaden lapsiryhmässä syksyllä 2022. Projekti oli oppimisprosessi, jossa tutustuttiin yhteisen tekemisen kautta digitaalisiin välineisiin ja ympäristöihin viemällä ne luontevasti osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Tavoitteena oli monipuolistaa arjen pedagogiikkaa sekä oppimisympäristöjä. Projektia varten laadittiin pedagoginen ohjaussuunnitelma, jonka taustalla oli teoreettinen viitekehys sekä varhaiskasvattajien ja lasten kokemukset. Tarkoituksena oli yhdessä lasten sekä kasvattajien kanssa kokeilla, tutkia ja ihmetellä, mitä digitaalisuus varhaiskasvatuksessa on käytännön tasolla. Projektin tuotoksena syntyi Diginallen seikkailut päiväkodissa, alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Siinä kuvataan projektin aikana toteutunutta toimintaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin projektityöskentelyn avulla osallistuvan havainnoinnin kautta, jossa keskeistä oli lapsen kanssa käydyt keskustelut, lapsen tuottama aineisto digitaalisin keinoin, lapsen antama välitön palaute sekä varhaiskasvattajien antama palaute pitkin projektia. Havainnointiprosessi oli kokonaisvaltaista ja huomiot kirjattiin ylös. Projektityöskentelyssä korostui vuorovaikutuksen merkitys alle kolmevuotiaiden lasten kanssa sekä kokopäiväinen läsnäolopedagogiikka. Digitaaliseen osaamiseen liittyi digitaalinen tekeminen, - toimintaympäristö, - kulttuuri sekä medialukutaidot, joita huomioitiin toimintaa suunniteltaessa. Tämä opinnäytetyö oli kertaluonteinen toimintatutkimus, joka toteutui juuri yhden varhaiskasvatusryhmän kulttuuriseen todellisuuteen. Lähtökohtana oli tämän ryhmän tarpeet ja kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa, tutkimuksellinen ja toiminnallinen osuus. Tutkimuksellisessa osuudessa määriteltiin aikaisempien tutkimuksien ja artikkeleiden kautta keskeistä tietoperustaa, joita olivat varhaiskasvatus, alle kolmevuotiaiden pedagogiikka, monilukutaito, medialukutaito, ohjelmoitiosaaminen ja digitaalinen osaaminen, sekä kartoitettiin varhaiskasvattajien ja lasten käytännön kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Toiminnallinen osuus toteutettiin projektina alle kolmevuotiaden lapsiryhmässä syksyllä 2022. Projekti oli oppimisprosessi, jossa tutustuttiin yhteisen tekemisen kautta digitaalisiin välineisiin ja ympäristöihin viemällä ne luontevasti osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Tavoitteena oli monipuolistaa arjen pedagogiikkaa sekä oppimisympäristöjä. Projektia varten laadittiin pedagoginen ohjaussuunnitelma, jonka taustalla oli teoreettinen viitekehys sekä varhaiskasvattajien ja lasten kokemukset. Tarkoituksena oli yhdessä lasten sekä kasvattajien kanssa kokeilla, tutkia ja ihmetellä, mitä digitaalisuus varhaiskasvatuksessa on käytännön tasolla. Projektin tuotoksena syntyi Diginallen seikkailut päiväkodissa, alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Siinä kuvataan projektin aikana toteutunutta toimintaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin projektityöskentelyn avulla osallistuvan havainnoinnin kautta, jossa keskeistä oli lapsen kanssa käydyt keskustelut, lapsen tuottama aineisto digitaalisin keinoin, lapsen antama välitön palaute sekä varhaiskasvattajien antama palaute pitkin projektia. Havainnointiprosessi oli kokonaisvaltaista ja huomiot kirjattiin ylös. Projektityöskentelyssä korostui vuorovaikutuksen merkitys alle kolmevuotiaiden lasten kanssa sekä kokopäiväinen läsnäolopedagogiikka. Digitaaliseen osaamiseen liittyi digitaalinen tekeminen, - toimintaympäristö, - kulttuuri sekä medialukutaidot, joita huomioitiin toimintaa suunniteltaessa. Tämä opinnäytetyö oli kertaluonteinen toimintatutkimus, joka toteutui juuri yhden varhaiskasvatusryhmän kulttuuriseen todellisuuteen. Lähtökohtana oli tämän ryhmän tarpeet ja kehittäminen.