Epäasiallinen kohtelu työpaikalla ja sen ennaltaehkäiseminen : digitaalinen opas organisaatio X:n käyttöön
Rantala, Jenna (2022)
Rantala, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141295
Tiivistelmä
Epäasiallinen kohtelu, työpaikkakiusaaminen, häirintä ja syrjintä ovat kaikki saman ilmiön eri ilmaisuja. Yli puolet suomalaisista kokee havainneensa työpaikalla epäasiallista kohtelua. Suomi pitää paikkaa työpaikkakiusaamistilastojen kärjessä koko Euroopassa. Epäasialliseen kohteluun puuttuminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on sen ennaltaehkäiseminen, joka on sekä esihenkilöiden tehtävä että jokaisen työntekijän vastuulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli digitaalisen oppaan suunnittelu ja laatiminen toimeksiantajaorganisaatiolle kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin. Opinnäytetyön teoriaosassa tarkasteltiin epäasiallisen kohtelun määritelmää ja ilmenemismuotoja, lainsäädäntöä ja vastuita sekä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä dokumenttianalyysin keinoin. Empiriaosassa muodostettiin teoriatiedon pohjalta konstruktio, digitaalinen opas.
Kohdeorganisaationa toimi Organisaatio X, jossa keskeisiä arvoja ovat tasa-arvoisuus, yhdenvertainen kohtelu ja ihmisen arvostaminen. Yhdenvertaisuuden edistämiseksi toiminnassa ennaltaehkäistään syrjintää ja epätasa-arvoista kohtelua. Lisäksi panostetaan hyvän työkulttuurin kehittämiseen eikä epäasiallista kohtelua sallita.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin toimeksiantajan kanssa opas, joka koostui kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa määriteltiin epäasiallisen kohtelun käsite ja ilmenemismuodot ja toisessa osassa keskityttiin keskeiseen lainsäädäntöön. Oppaan kolmanteen osaan rakentui kokonaisuus, joka käsitteli epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäiseviä keinoja niin koko henkilöstön kuin esihenkilötyön näkökulmasta.
Niin lainsäädäntö kuin kirjallisuus epäasiallisen kohtelun ilmiöstä ovat osittain tulkinnanvaraista. Aihetta tulisi käsitellä työpaikoilla aktiivisesti. Häpeän kokemuksen kitkeminen pois vaatii organisaatiokulttuurin muutoksia koko organisaation voimin. Monilla johdonmukaisilla ja yhtenäisillä toiminta-tavoilla voidaan päästä jo pitkälle epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisemisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli digitaalisen oppaan suunnittelu ja laatiminen toimeksiantajaorganisaatiolle kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin. Opinnäytetyön teoriaosassa tarkasteltiin epäasiallisen kohtelun määritelmää ja ilmenemismuotoja, lainsäädäntöä ja vastuita sekä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä dokumenttianalyysin keinoin. Empiriaosassa muodostettiin teoriatiedon pohjalta konstruktio, digitaalinen opas.
Kohdeorganisaationa toimi Organisaatio X, jossa keskeisiä arvoja ovat tasa-arvoisuus, yhdenvertainen kohtelu ja ihmisen arvostaminen. Yhdenvertaisuuden edistämiseksi toiminnassa ennaltaehkäistään syrjintää ja epätasa-arvoista kohtelua. Lisäksi panostetaan hyvän työkulttuurin kehittämiseen eikä epäasiallista kohtelua sallita.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin toimeksiantajan kanssa opas, joka koostui kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa määriteltiin epäasiallisen kohtelun käsite ja ilmenemismuodot ja toisessa osassa keskityttiin keskeiseen lainsäädäntöön. Oppaan kolmanteen osaan rakentui kokonaisuus, joka käsitteli epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäiseviä keinoja niin koko henkilöstön kuin esihenkilötyön näkökulmasta.
Niin lainsäädäntö kuin kirjallisuus epäasiallisen kohtelun ilmiöstä ovat osittain tulkinnanvaraista. Aihetta tulisi käsitellä työpaikoilla aktiivisesti. Häpeän kokemuksen kitkeminen pois vaatii organisaatiokulttuurin muutoksia koko organisaation voimin. Monilla johdonmukaisilla ja yhtenäisillä toiminta-tavoilla voidaan päästä jo pitkälle epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisemisessä.