Tutustu-Ymmärrä-Kehitä TYK-toimintamallin hyödyntäminen esihenkilötyössä työntekijöiden osallisuuden tukemiseksi
Westerback, Eveliina (2023)
Westerback, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301141304
Tiivistelmä
On todettu, että työntekijän mahdollisuudet osallistua päätöksentekoon tai kehittymismahdollisuudet työssä ovat suuresti työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, sillä täten työntekijä kokee itsensä arvostetuksi organisaatiossa. Myös osallistavat johtamis- ja työnorganisointikäytännöt tukevat työntekijöiden sitoutumista organisaatioon sekä tukee työntekijöiden hyvinvointia. Lisäksi ne kehittävät organisaation prosesseja tehokkaammin, kun työntekijöillä on mahdollisuus kehittää työtään ja vaikuttaa myös laajemmin organisaation toimintaan, täten se lisää myös organisaation innovaatiopotentiaalia.
Tämän kehittämistyön tarkoitus oli selvittää, millaisilla konkreettisilla keinoilla työntekijöiden osallisuutta oman työnsä kehittämisessä voitaisiin tukea ja täten kehittää heidän työhyvinvointiaan. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda toiminnallisten menetelmien avulla toimintamalli/työkalu esihenkilöiden kanssa yhteistyössä. Tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation Pohjanmaan seudun esihenkilöiden johtamis- ja kehittämistyötä ja täten kehittää koko Pohjanmaan seudun henkilöstön työhyvinvointia. Toiminnallisten menetelmien ja tutkimuksen pohjalla kantavana ajatuksena oli henkilöstön osallistaminen mukaan kehittämistyöhön.
Kehittämistyö toteutettiin kohde organisaation Pohjanmaan seudun henkilöstön kanssa hyödyntäen osallistavaa toimintatutkimusta sekä osaltaan myös laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Laadullinen aineisto kerättiin avoimella sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 169 työntekijälle. Vastauksia palautui 27 eli vastausprosentiksi muodostui 16. Tutkimustulokset analysoitiin sisällön analyysiä hyödyntäen. Tutkimustulosten pohjalta järjestettiin esihenkilötyöpajoja, joiden tarkoituksena oli osallistavia menetelmiä hyödyntäen luoda yhdessä esihenkilöiden kanssa toimintamalli/työkalu. Toimintamallin/työkalun tavoitteena oli kehittää työntekijöiden osallisuutta oman työnsä kehittämisessä esihenkilötyön avulla. Kehittämistyönä luotiin kohdeorganisaatiolle Tutustu-Ymmärrä-Kehitä eli TYK-toimintamalli, jonka toimintaperiaate perustui siihen, että tutustumalla toisen ammattiryhmän työhön, ymmärretään toisen työtä paremmin ja täten työtä voidaan myös kehittää yhdessä.
Tämän kehittämistyön tarkoitus oli selvittää, millaisilla konkreettisilla keinoilla työntekijöiden osallisuutta oman työnsä kehittämisessä voitaisiin tukea ja täten kehittää heidän työhyvinvointiaan. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda toiminnallisten menetelmien avulla toimintamalli/työkalu esihenkilöiden kanssa yhteistyössä. Tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation Pohjanmaan seudun esihenkilöiden johtamis- ja kehittämistyötä ja täten kehittää koko Pohjanmaan seudun henkilöstön työhyvinvointia. Toiminnallisten menetelmien ja tutkimuksen pohjalla kantavana ajatuksena oli henkilöstön osallistaminen mukaan kehittämistyöhön.
Kehittämistyö toteutettiin kohde organisaation Pohjanmaan seudun henkilöstön kanssa hyödyntäen osallistavaa toimintatutkimusta sekä osaltaan myös laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Laadullinen aineisto kerättiin avoimella sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 169 työntekijälle. Vastauksia palautui 27 eli vastausprosentiksi muodostui 16. Tutkimustulokset analysoitiin sisällön analyysiä hyödyntäen. Tutkimustulosten pohjalta järjestettiin esihenkilötyöpajoja, joiden tarkoituksena oli osallistavia menetelmiä hyödyntäen luoda yhdessä esihenkilöiden kanssa toimintamalli/työkalu. Toimintamallin/työkalun tavoitteena oli kehittää työntekijöiden osallisuutta oman työnsä kehittämisessä esihenkilötyön avulla. Kehittämistyönä luotiin kohdeorganisaatiolle Tutustu-Ymmärrä-Kehitä eli TYK-toimintamalli, jonka toimintaperiaate perustui siihen, että tutustumalla toisen ammattiryhmän työhön, ymmärretään toisen työtä paremmin ja täten työtä voidaan myös kehittää yhdessä.