Rikkihappotehtaiden jäähdytysvesien optimointi
Kangas, Samuli (2022)
Kangas, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181399
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin rikkihappotehtaiden jäähdytysvesien optimointia. Jäähdytysvesien prosessissa kesän tuomat lämpimät ilmat ja lämmin jokivesi eivät sido jäähdytysvesien lämpöenergiaa samaan tapaan kuin talvella. Samalla humus muodostaa kerrosta lämmönsiirtimen pinnoille luoden eristeen ja heikentäen lämmönjohtavuutta.
Työssä selvitettiin vesitaseen avulla, paljonko jäähdytysvettä haihtuu lämpönä ilmaan ja veden kiertoa järjestelmässä. Normaalitilanteessa järjestelmä kykenee ylläpitämään riittävän jäähdytystehon, mutta kesällä mahdollinen pitkä lämmin jakso ja ennalta arvaamaton prosessihäiriö voivat aiheuttaa tilanteen, missä lämpöä on saatava pois järjestelmästä. Työssä tehtiin koeajo uudella trimmerillä, mikä otettiin ajoon vanhan rinnalle. Trimmeri käyttää toimintaansa suoraan jokivettä eli tällöin jäähdytysvesi ei normaaliin tapaan kulje jäähdytinvesitornien kautta ollenkaan.
Koeajo suoritettiin vuosihuollon jälkeen, ja sitä seurattiin yhdeksällä mittauspisteteellä. Huipputeho saavutettiin mittauspisteessä kahdeksan 8,46 MW teholla. Keskiarvollisesti teho oli 4,29 MW. Trimmerin laskennallinen jäähdytysteho on 10 MW ja koeajossa päästiin hyvin lähelle tätä arvoa.
Työssä selvitettiin vesitaseen avulla, paljonko jäähdytysvettä haihtuu lämpönä ilmaan ja veden kiertoa järjestelmässä. Normaalitilanteessa järjestelmä kykenee ylläpitämään riittävän jäähdytystehon, mutta kesällä mahdollinen pitkä lämmin jakso ja ennalta arvaamaton prosessihäiriö voivat aiheuttaa tilanteen, missä lämpöä on saatava pois järjestelmästä. Työssä tehtiin koeajo uudella trimmerillä, mikä otettiin ajoon vanhan rinnalle. Trimmeri käyttää toimintaansa suoraan jokivettä eli tällöin jäähdytysvesi ei normaaliin tapaan kulje jäähdytinvesitornien kautta ollenkaan.
Koeajo suoritettiin vuosihuollon jälkeen, ja sitä seurattiin yhdeksällä mittauspisteteellä. Huipputeho saavutettiin mittauspisteessä kahdeksan 8,46 MW teholla. Keskiarvollisesti teho oli 4,29 MW. Trimmerin laskennallinen jäähdytysteho on 10 MW ja koeajossa päästiin hyvin lähelle tätä arvoa.