Asiakaspalvelu- ja myyntityylin mukauttaminen ostajatyypin mukaan (Intersport)
Karlström, Henri (2022)
Karlström, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä ohjeet Intersport Forumin myyjille. Ohjeiden on tarkoitus kertoa, kuinka eri asiakastyyppejä voidaan palvella mahdollisimman hyvin ja mitä heille myytäessä kannattaa ottaa huomioon. Asiakkaat jaetaan yhdeksään eri ostajatyyppiin, joista valikoidaan tärkeimmät ohjeita varten.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, joka taas on jaettu kolmeen erilliseen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään myyntiprosessia ja sen eri vaiheita. Toisessa osiossa otetaan selvää kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä ja ostajatyypeistä. Ja kolmannessa osiossa sivutaan asiakkaan ja myyjän vuorovaikutusta ja tunteita.
Teorian jälkeen käydään läpi teemahaastattelun ja kirjoittajan oman havainnoin perusteella saatuja vastauksia Intersport Forumin ostajatyypeistä. Katsotaan, mitä eri ominaisuuksia ja tapoja yhdeksällä erilaisella ostajatyypillä on.
Työn lopussa käydään läpi työn luotettavuutta, tuotoksen hyödyllisyyttä ja ajankohtaisuutta, työn jatko- ja kehitysmahdollisuuksia sekä oman oppimisen arviointia.
Työ alkoi virallisesti syksyllä 2021, mutta se toteutettiin pääasiassa vasta toukokuu – marraskuu 2022 aikavälillä.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, joka taas on jaettu kolmeen erilliseen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään myyntiprosessia ja sen eri vaiheita. Toisessa osiossa otetaan selvää kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä ja ostajatyypeistä. Ja kolmannessa osiossa sivutaan asiakkaan ja myyjän vuorovaikutusta ja tunteita.
Teorian jälkeen käydään läpi teemahaastattelun ja kirjoittajan oman havainnoin perusteella saatuja vastauksia Intersport Forumin ostajatyypeistä. Katsotaan, mitä eri ominaisuuksia ja tapoja yhdeksällä erilaisella ostajatyypillä on.
Työn lopussa käydään läpi työn luotettavuutta, tuotoksen hyödyllisyyttä ja ajankohtaisuutta, työn jatko- ja kehitysmahdollisuuksia sekä oman oppimisen arviointia.
Työ alkoi virallisesti syksyllä 2021, mutta se toteutettiin pääasiassa vasta toukokuu – marraskuu 2022 aikavälillä.