Hakukoneoptimointi yrityksen markkinointikeinona - Case Linjateräs Oy
Mansikkaviita, Annika (2023)
Mansikkaviita, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181429
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin hakukoneoptimoinnin merkitystä verkkosivujen liikenteen lisääjänä. Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan verkkosivujen hakukoneoptimoinnin nykytilaa ja sen pohjalta luotiin kehityssuunnitelma verkkosivujen näkyvyyden ja hakukonesijoitusten parantamiseksi Googlen hakukoneessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hakukoneoptimointia yleisesti ja määriteltiin hakukoneoptimointiin läheisesti liittyviä käsitteitä. Teoriaosuudessa avattiin hakukoneoptimoinnin prosessia sekä siihen liittyviä toimenpiteitä, keinoja ja työkaluja.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään lähinnä Googlen hakukonetta ja Googlen tarjoamia työkaluja. Koska hakukoneoptimointi on varsin laaja käsite, sen tarkastelua rajattiin koskemaan pääasiassa itse verkkosivustolla tapahtuvaa hakukoneoptimointia.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimalla ja analysoimalla toimeksiantajan verkkosivujen nykytilaa erilaisten työkalujen sekä opinnäytetyön tekijän kokemuksen perusteella. Hakukoneoptimointiin liittyen tehtiin SEO-analyysi, sisältöanalyysi, avainsana-analyysi ja kilpailija-analyysi, joita käytettiin työkaluina kehitysehdotuksia laadittaessa. Kehitysehdotukset perustuvat opinnäytetyössä hyödynnetyillä työkaluilla saatuun dataan ja sen pohjalta tehtyyn analyysiin toimeksiantajayrityksen hakukoneoptimoinnista ja digimarkkinoinnista.
Edellä mainituilla keinoilla analysoitiin yrityksen hakukoneoptimoinnin nykytilaa sekä verkkosivuston löydettävyyttä hakutuloksissa. Analyysien perusteella kartoitettiin kehityskohteita ja etsittiin keinoja parantaa yrityksen verkkosivuston löydettävyyttä ja näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin keinoin. Kehitysehdotuksista koottiin yhtenäinen ohjeistus yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hakukoneoptimointia yleisesti ja määriteltiin hakukoneoptimointiin läheisesti liittyviä käsitteitä. Teoriaosuudessa avattiin hakukoneoptimoinnin prosessia sekä siihen liittyviä toimenpiteitä, keinoja ja työkaluja.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään lähinnä Googlen hakukonetta ja Googlen tarjoamia työkaluja. Koska hakukoneoptimointi on varsin laaja käsite, sen tarkastelua rajattiin koskemaan pääasiassa itse verkkosivustolla tapahtuvaa hakukoneoptimointia.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimalla ja analysoimalla toimeksiantajan verkkosivujen nykytilaa erilaisten työkalujen sekä opinnäytetyön tekijän kokemuksen perusteella. Hakukoneoptimointiin liittyen tehtiin SEO-analyysi, sisältöanalyysi, avainsana-analyysi ja kilpailija-analyysi, joita käytettiin työkaluina kehitysehdotuksia laadittaessa. Kehitysehdotukset perustuvat opinnäytetyössä hyödynnetyillä työkaluilla saatuun dataan ja sen pohjalta tehtyyn analyysiin toimeksiantajayrityksen hakukoneoptimoinnista ja digimarkkinoinnista.
Edellä mainituilla keinoilla analysoitiin yrityksen hakukoneoptimoinnin nykytilaa sekä verkkosivuston löydettävyyttä hakutuloksissa. Analyysien perusteella kartoitettiin kehityskohteita ja etsittiin keinoja parantaa yrityksen verkkosivuston löydettävyyttä ja näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin keinoin. Kehitysehdotuksista koottiin yhtenäinen ohjeistus yrityksen käyttöön.