Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ihmiseltä ihmiselle : ikääntyvien voimaannuttava ohjaus

Ketola, Kaarina (2010)

 
Avaa tiedosto
Ihmiselta ihmiselle.pdf (401.7Kt)
Lataukset: 


Ketola, Kaarina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192378
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten ikääntyneiden voimaantumista voidaan ohjauksen avulla edistää. Tavoitteena oli kehittää siitä ikääntyviä osallistava, työelämää palveleva koulutustuote. Tavoitetta lähestyttiin kehittämällä ikääntyvien ohjaukseen voimaannuttava, kognitiivisesti aktivoiva prosessimaisen ohjaustoiminnan malli.

Kehittämishankkeessa työelämässä toimivista vanhustyöntekijöistä muodostettiin ohjausryhmä, joka toimi asiantuntijaryhmänä prosessimaisen ohjauksen etenemiselle. Ohjausryhmän tehtävänä on miettiä ikääntyneiden toimijuutta ja osallistumista tukevia ohjausmuotoja kotona itsenäisesti asuvan, tuetussa palveluasumisessa olevan ja pitkäaikaishoidossa olevan ikääntyneen lähtökohdista käsin.

Kehittämishanke toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineistot koostuivat opiskelijoiden voimaantumisen määritelmistä, oppimismuistioista ja heidän käytännön ohjaustilanteiden jälkeen kirjoittamista reflektoivista päiväkirjoista sekä tunnilla kootuista ryhmätuotoksista. Aineiston asiakasnäkökulmana oli ryhmään osallistuneiden haastattelu sekä dementiayksikön hoitajien kirjallinen palaute opiskelijalle.

Kerätyt aineistot analysoitiin sisällön analyysi -menetelmällä. Käytettäessä voi-maannuttavaa ohjausta ikääntyneiden ihmisten vuorovaikutuksen tukemiseen keskeinen tulos on yhteisöllisyyden lisääntyminen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistyminen. Prosessimaisesti etenevä ohjaustoiminta edellyttää koulutuksen aikana tilaa ja aikaa yhdessä reflektoida yhdessä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta TTAP-menetelmän© voimaannuttavan niin ryhmätilanteisiin osallistujat kuin niitä ohjanneet. Jatkossa on syytä tutkia menetelmän vaikuttavuutta ja sen yhteyttä muistisairaiden käytösoireiden vähenemiseen. Lisäksi tarvitaan tutkimusta voimaannuttavan ohjauksen käytettävyydestä tavoitteelliseen muistisairaan kuntoutustoimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste