Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasymmärryksen kehittäminen ruoan verkkokaupan yrityksessä: case Ruokaboksi

Tynkkynen, Tytti (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Tynkkynen_Tytti.pdf (2.025Mt)
Lataukset: 


Tynkkynen, Tytti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ja kehittää asiakasymmärrystä opinnäytetyön toimeksiantajalle, Ruokaboksille. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa kyseiseen ateriakassipalveluun liittyviä kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen. Aihe tutkimukselle saatiin suoraan toimeksiantajan tarpeesta. Tutkimusongelmasta johdettiin kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat: Millaiset kuluttajat tilaavat Ruokaboksia? Mitkä tekijät vaikuttavat Ruokaboksin ostopäätökseen tai ostamatta jättämiseen? Miten palvelua tulisi jatkossa kehittää, jotta asiakkaat ostaisivat useammin tai enemmän ja olisivat entistä tyytyväisempiä?

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui ruoan verkkokaupan toimialasta Suomessa sekä asiakasymmärryksestä ja siihen liittyvistä teemoista, kuten asiakastyytyväisyydestä sekä kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä survey-tutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki toimeksiantajayrityksen asiakasrekisteriin kuuluvat henkilöt. Tutkimuskyselyt suoritettiin sähköisessä muodossa SurveyMonkey-kyselytutkimuspalvelussa. Asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 5651 vastausta.

Tutkimustuloksissa selvisi, että Ruokaboksin asiakaskunta on laaja ja palvelua hyödynnetään pääasiassa sen käytöllä saavutettavan helppouden vuoksi. Ateriakassipalvelua hyödyntämällä ei tarvitse itse pohtia, mitä tänään syötäisiin, ja samalla oppii valmistamaan uusia ruokia. Palvelun käytön merkittävimmät esteet liittyvät vastaajien mukaan Ruokaboksin hintaan sekä epäsopiviin resepteihin. Lisäksi kehitysehdotuksissa korostuivat mahdollisuus vaikuttaa palvelun resepteihin ja raaka-aineisiin sekä kanta-asiakasohjelma etuineen. Kehitysideoiden toteutuessa hinnallekin koettaisiin enemmän vastinetta.

Toimeksiantaja voi tulosten perusteella panostaa tuote- ja palvelukehitykseen sekä myynnin kasvattamiseen ja sitouttamiseen. Tuloksista voivat hyötyä myös muut ateriakassipalvelun konseptilla toimivat yritykset sekä laajemmin koko ruoan verkkokaupan toimiala.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste