Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voidaanko johtaa puhumatta strategiasta? – Strategiakerronta osuustoiminnallisessa yrityksessä

Viro, Anna-Riitta (2023)

 
Avaa tiedosto
Viro_Anna-Riitta.pdf (865.6Kt)
Lataukset: 


Viro, Anna-Riitta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten strategiasta tulisi kertoa osuustoiminnallisessa yrityksessä. Tutkimuksen tarve kohdeyrityksessä syntyi, koska koettiin, että osuustoiminnallisen yritysmuodon ainutlaatuisuutta ei osattu hyödyntää strategisena kilpailuetuna riittävästi.

Teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta: kerronnallisuudesta strategiatyössä ja osuustoiminnallisesta yritysmuodosta kilpailuetuna. Kerronnallisten menetelmien toimivuudesta strategiatyössä on paljon näyttöä: ne ovat keino hahmottaa ja luoda strategiaa sekä työvälineitä, joilla välitetään monimutkaista tietoa ymmärrettävästi. Tunnistetaan myös, että kerronnallisuus edellyttää osaamista, mikä ei usein kuulu henkilöstön toimenkuvaan. Organisaatioviestinnän kerronnallisuuden malli (STMOC) on yksi viitekehys, jossa huomioidaan tarve nopealle tiedonvälitykselle sekä monimuotoinen työyhteisö. Osuustoiminnallisuus nähdään yhteiskuntaa kehittävänä, mutta heikosti tunnettuna yritysmuotona. Osuuskunnat pyrkivät menestymään samoilla strategisilla keinoilla mitä muutkin, jolloin yritysmuotojen havaittavat erot kaventuvat. Osuustoiminnallisuus erottuu muista yritysmuodoista jäsenistönsä avulla. Sen sitoutuminen mahdollistaa osuuskunnan taloudellisen kannattavuuden ja kehittymisen. Sitoutumiseen vaikuttaa osuuskunnan palvelutarjonnan ja etujen lisäksi jäsenten vaikutusvalta osuuskunnan toimintaan.

Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen keskijohtoa. Haastatteluissa kysyttiin keskijohdon kuulemia ja kertomia kertomuksia osuustoiminnallisen yrityksen strategiasta. Haastattelut toteutettiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoitiin kertomusten analyysillä. Haastatteluaineisto luokiteltiin ja sitä verrattiin teoreettiseen viitekehykseen. Kertomuksissa keskityttiin osuustoiminnallisen yrityksen olemassaolon tarkoitukseen ja jäsenille tarjottuihin hyötyihin. Strategiasta kertomista auttoivat erilaiset työvälineet. Näkemykset jakautuivat siitä, tuliko henkilöstön ymmärtää strategia terminä vai riittikö, että käytännön toiminta oli strategian mukaista. Osuustoiminnan kansainvälisiä periaatteita ja jäsenistön merkitystä osuustoiminnallisen yrityksen taloudelliselle menestykselle käsiteltiin vähän aiheiden merkityksellisyyteen peilaten.

Tutkimustuloksen perusteella kerronnallisilla menetelmillä on hyvät mahdollisuudet edistää tuntemattomaksi koetun osuustoiminnallisen yritysmuodon strategiatyötä. Kerronnallisuuden ideaa voidaan perehdyttää kohdeyrityksen esihenkilöille jo olemassa olevien valmennusten yhteydessä. Strategiakerronnan malli yhdistää dialogisuuden sekä erityyppiset kertomukset ja huomioi erilaisten tulkintojen vaikutukset yhteisen ymmärryksen kehittymiseen. Mallin käyttöönotto edellyttää organisaatiokulttuurin dialogisuuden tason arviointia. Osuustoiminnallisen yrityksen strategiasta kertomisessa tulisi keskittyä systeemiin, jossa kannattavuus ja jäsenistön sitoutuminen ovat edellytyksiä kokonaisuuden toimivuudelle. Jäsenistöön kuuluu usein myös henkilöstö, joten heillä tulisi olla vaikutusmahdollisuuksia omistamansa osuuskunnan toimintaan. Vaikuttamisen tulisi sisältää strategiatyöhön osallistumista. Tämä toteuttaisi osuustoiminnan kansainvälisten arvojen mukaista jäsenten tasa-arvoisuusuutta sekä nykyaikaisia johtamisoppeja osallistavasta strategiatyöstä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste