Rakennustyömaan laatudokumentointi
Forss, Nelli (2023)
Forss, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251637
Tiivistelmä
Tässä työssä käsiteltiin rakennushankkeiden laatudokumentointia työmaalla. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kehittää käytännön toimintaa ja ohjeistamista. Teoreettisessa osuudessa tutkittiin mitä laatu on ja millaista nykyinen laadunhallinta ja dokumentointi ovat rakennustyömailla. Toiminnallisessa osuudessa kehitettiin laatudokumentoinnin työkalu opinnäytetyön tilaajalle. Laatudokumentin osalta aihe rajattiin opinnäytetyössä väliseinä- ja pintarakenteet- työvaiheisiin, mutta yritykselle tuotin laatudokumentin kaikista työvaiheista.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Sievi Hyvinvointitilat Oy, joka on perustettu vuonna 2018 ja on osa Sievi Group - konsernia. Sievi Hyvinvointitilat rakentavat hoivatiloja palveluasumisen, lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen tarpeisiin ja yritys toimii hankkeissa päätoteuttajana. Toimitilat rakennetaan tilaajalle ”avaimet käteen”- periaatteella. Sievi Hyvinvointitilat toimii koko Suomen alueella ja yritys toteuttaa hankkeita sekä julkisille että yksityisille palveluntuottajille.
Opinnäytetyön tilaajalla oli tarve saada yrityksen käyttöön uudenlainen laatudokumentoinnin työkalu, joka yhtenäistäisi ja tehostaisi yrityksen työmaiden laadun seurantaa, valvontaa ja dokumentointia.
Tutkin Sievi hyvinvointitilojen nykyistä laadunvalvontaa tekemällä henkilöhaastatteluja sekä kyselyitä ammattihenkilöille. Näiden pohjalta sain hyvän käsityksen nykyisestä laadunvalvonnasta ja sen dokumentoinnista sekä niihin liittyvistä ongelmista ja puutteista. Tuli esille, että laadunvalvonta työmailla on erittäin vaihtelevaa ja usein riippuvaista työnjohtajan persoonasta ja tavasta toteuttaa laadunvalvontaa. Tärkeäksi koettiin, että laadunvalvonta ja dokumentointi olisivat yhtenäisempää työmailla. Myös selkeä tarve laatudokumentille tuli esiin teettämistä kyselyistäni.
Valmistin laatudokumenttia opinnäytetyöni ohella. Ensimmäiseksi valmistin dokumenttipohjat väliseinätöille sekä pintarakenteille, koska niiden osalta käsittelin laatudokumentin tekemistä opinnäytetyössäni. Kokonaisuudessaan laatudokumentti tullaan ottamaan yrityksen käyttöön maaliskuussa 2023 alkavien hankkeiden yhteydessä. Jatkossa dokumenttia kehitetään käyttäjäkokemusten ja käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella. The topic of this thesis was quality documentation at construction sites. It is a functional thesis and the goal of the thesis was to develop practices and guidance for quality control. The theoretical part examined what quality is and the current situation of quality management and quality documentation at the construction sites. In the functional part, a quality documentation tool was developed for the client of the thesis. As for the quality document, the subject was limited in the thesis to partition wall and surface structures work phases, but for the company a quality document for all work phases was produced.
The client of the thesis was Sievi Hyvinvointitilat oy. The company was founded in 2018 and it is part of the Sievi Group. Sievi Hyvinvointitilat builds care facilities for example assisted living facilities, child welfare facility and day care centres. The company is the main constructor of these construction projects. Care facilities are built on a “turnkey” basis for the customer. Sievi Hyvinvointitilat operates everywhere in Finland and the company implements projects for public and private service providers.
The client of the thesis needed to have a new quality documentation tool which would unify and enhance the monitoring, controlling and documenting of quality at the company´s construction sites.
The current quality control of Sievi Hyvinvointitilat was researched the current quality control of Sievi Hyvinvointilat by making personal interviews and questionnaires for professionals. Based on these, a good understanding of the current quality control and documentation and the related problems and shortcomings was acquired. It was clear that quality control at construction sites is very variable and often depends on the personality of the foreman and their way to implement quality control. It was also clear that quality control and documentation needs to be more compatible between different construction sites. The questionnaire also revealed a clear need for quality document.
A quality document was produced alongside the thesis work. First, a document for partition walls and surface structures was prepared, as it was the main focus of the thesis. The company starts using the quality document in March 2023 when new construction projects begin. In the future, the document will be developed based on the experiences and feedback from the users.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Sievi Hyvinvointitilat Oy, joka on perustettu vuonna 2018 ja on osa Sievi Group - konsernia. Sievi Hyvinvointitilat rakentavat hoivatiloja palveluasumisen, lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen tarpeisiin ja yritys toimii hankkeissa päätoteuttajana. Toimitilat rakennetaan tilaajalle ”avaimet käteen”- periaatteella. Sievi Hyvinvointitilat toimii koko Suomen alueella ja yritys toteuttaa hankkeita sekä julkisille että yksityisille palveluntuottajille.
Opinnäytetyön tilaajalla oli tarve saada yrityksen käyttöön uudenlainen laatudokumentoinnin työkalu, joka yhtenäistäisi ja tehostaisi yrityksen työmaiden laadun seurantaa, valvontaa ja dokumentointia.
Tutkin Sievi hyvinvointitilojen nykyistä laadunvalvontaa tekemällä henkilöhaastatteluja sekä kyselyitä ammattihenkilöille. Näiden pohjalta sain hyvän käsityksen nykyisestä laadunvalvonnasta ja sen dokumentoinnista sekä niihin liittyvistä ongelmista ja puutteista. Tuli esille, että laadunvalvonta työmailla on erittäin vaihtelevaa ja usein riippuvaista työnjohtajan persoonasta ja tavasta toteuttaa laadunvalvontaa. Tärkeäksi koettiin, että laadunvalvonta ja dokumentointi olisivat yhtenäisempää työmailla. Myös selkeä tarve laatudokumentille tuli esiin teettämistä kyselyistäni.
Valmistin laatudokumenttia opinnäytetyöni ohella. Ensimmäiseksi valmistin dokumenttipohjat väliseinätöille sekä pintarakenteille, koska niiden osalta käsittelin laatudokumentin tekemistä opinnäytetyössäni. Kokonaisuudessaan laatudokumentti tullaan ottamaan yrityksen käyttöön maaliskuussa 2023 alkavien hankkeiden yhteydessä. Jatkossa dokumenttia kehitetään käyttäjäkokemusten ja käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella.
The client of the thesis was Sievi Hyvinvointitilat oy. The company was founded in 2018 and it is part of the Sievi Group. Sievi Hyvinvointitilat builds care facilities for example assisted living facilities, child welfare facility and day care centres. The company is the main constructor of these construction projects. Care facilities are built on a “turnkey” basis for the customer. Sievi Hyvinvointitilat operates everywhere in Finland and the company implements projects for public and private service providers.
The client of the thesis needed to have a new quality documentation tool which would unify and enhance the monitoring, controlling and documenting of quality at the company´s construction sites.
The current quality control of Sievi Hyvinvointitilat was researched the current quality control of Sievi Hyvinvointilat by making personal interviews and questionnaires for professionals. Based on these, a good understanding of the current quality control and documentation and the related problems and shortcomings was acquired. It was clear that quality control at construction sites is very variable and often depends on the personality of the foreman and their way to implement quality control. It was also clear that quality control and documentation needs to be more compatible between different construction sites. The questionnaire also revealed a clear need for quality document.
A quality document was produced alongside the thesis work. First, a document for partition walls and surface structures was prepared, as it was the main focus of the thesis. The company starts using the quality document in March 2023 when new construction projects begin. In the future, the document will be developed based on the experiences and feedback from the users.