Restonomien näkökulmia restonomikoulutuksen tarjoamasta osaamisesta maapalveluiden työtehtäviin
Joseph, Anita (2022)
Joseph, Anita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251644
Tiivistelmä
Maapalveluyrityksissä työskentelee useita restonomeiksi valmistuneita ja opiskelevia henkilöitä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää restonomien näkemystä siitä, mitä osaamista restonomikoulutus tarjoaa maapalveluyritysten työtehtäviin. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä kehitettävää koulutuksissa olisi, jotta ne antaisivat parempaa osaamista maapalveluyritysten työtehtäviin. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitä osaamista maapalveluyrityksen työtehtävissä vaaditaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja haastattelut tutkimukseen teemahaastatteluina. Haastateltavia kohderyhmiä olivat maapalveluyrityksissä työssä olevia restonomeja, sekä maapalveluyrityksissä työssä olevia asiantuntijoita.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan osaamista ja siihen liittyviä käsitteitä. Osaamisen peruskäsitteitä käydään tässä osiossa läpi, ja avataan yksilön osaamista, sekä osaamisen johtamiseen liittyviä asioita. Tietoperustassa käydään läpi restonomikoulutusten rakennetta, sisältöjä, ja eri oppilaitosten restonomikoulutusten tarjontaa. Tietoperustan viimeinen osa sisältää tietoja ja kuvauksia siitä, mitä maapalvelut ovat, sekä mitä erilaisiin maapalveluyrityksen työtehtäviin kuuluu. Tässä tietoperustan osassa avataan tarkemmin vielä erilaisien työtehtävien sisältöä, jotta lukija saa paremman ymmärryksen siitä, minkälaista osaamista työtehtävissä vaaditaan ja tarvitaan.
Tutkimusta ja menetelmää käsittelevässä osassa kerrotaan tutkimuksessa käytetystä tutkimusmenetelmästä, laadullisesta tutkimuksesta, sekä teemahaastattelusta. Tässä opinnäytetyön osassa kerrotaan, kuinka tutkimuksen haastattelut on laadittu. Lisäksi osiossa käydään läpi millä tavalla tietoperusta, sekä opinnäytetyön pää- ja alaongelmat sitoutuvat kysymysten ympärille, ja mitä niiden avulla on haluttu selvittää. Tutkimusaineiston keruusta ja analysointimenetelmistä on kerrottu tämän osion avulla.
Tulokset haastatteluista ovat teemoittain, sekä erikseen restonomien ja asiantuntijoiden haastatteluiden vastauksiin. Tutkimusten tuloksia, hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta on pohdittu vielä erikseen opinnäytetyön lopussa. Pohdintaan on sisällytetty johtopäätökset haastatteluiden tuloksista, ja arvioitu tutkimuksen onnistumista. Pohdittavana tässä osiossa on kehitysideat, jotka nousivat esille tutkimusta tehdessä.
Tulosten perusteella restonomikoulutukset eivät tarjoa suoranaista osaamista matkustajapalvelutehtäviin, mutta useista opintojaksoista on kuitenkin tehtävissä hyötyä. Matkustajapalvelutehtävät ovat hyvin toimialakohtaisia, ja siksi niihin liittyvien osa-alueiden sisällyttäminen koulutuksiin voi olla haastavaa. Näkemyksiä opintojaksosisältöjen kehittämiseksi saatiin tutkimuksesta melko paljon.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan osaamista ja siihen liittyviä käsitteitä. Osaamisen peruskäsitteitä käydään tässä osiossa läpi, ja avataan yksilön osaamista, sekä osaamisen johtamiseen liittyviä asioita. Tietoperustassa käydään läpi restonomikoulutusten rakennetta, sisältöjä, ja eri oppilaitosten restonomikoulutusten tarjontaa. Tietoperustan viimeinen osa sisältää tietoja ja kuvauksia siitä, mitä maapalvelut ovat, sekä mitä erilaisiin maapalveluyrityksen työtehtäviin kuuluu. Tässä tietoperustan osassa avataan tarkemmin vielä erilaisien työtehtävien sisältöä, jotta lukija saa paremman ymmärryksen siitä, minkälaista osaamista työtehtävissä vaaditaan ja tarvitaan.
Tutkimusta ja menetelmää käsittelevässä osassa kerrotaan tutkimuksessa käytetystä tutkimusmenetelmästä, laadullisesta tutkimuksesta, sekä teemahaastattelusta. Tässä opinnäytetyön osassa kerrotaan, kuinka tutkimuksen haastattelut on laadittu. Lisäksi osiossa käydään läpi millä tavalla tietoperusta, sekä opinnäytetyön pää- ja alaongelmat sitoutuvat kysymysten ympärille, ja mitä niiden avulla on haluttu selvittää. Tutkimusaineiston keruusta ja analysointimenetelmistä on kerrottu tämän osion avulla.
Tulokset haastatteluista ovat teemoittain, sekä erikseen restonomien ja asiantuntijoiden haastatteluiden vastauksiin. Tutkimusten tuloksia, hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta on pohdittu vielä erikseen opinnäytetyön lopussa. Pohdintaan on sisällytetty johtopäätökset haastatteluiden tuloksista, ja arvioitu tutkimuksen onnistumista. Pohdittavana tässä osiossa on kehitysideat, jotka nousivat esille tutkimusta tehdessä.
Tulosten perusteella restonomikoulutukset eivät tarjoa suoranaista osaamista matkustajapalvelutehtäviin, mutta useista opintojaksoista on kuitenkin tehtävissä hyötyä. Matkustajapalvelutehtävät ovat hyvin toimialakohtaisia, ja siksi niihin liittyvien osa-alueiden sisällyttäminen koulutuksiin voi olla haastavaa. Näkemyksiä opintojaksosisältöjen kehittämiseksi saatiin tutkimuksesta melko paljon.