The Need for German and Other Foreign Language Skills in the Jakobstad Region
Björklund, Matilda (2023)
Björklund, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251643
Tiivistelmä
Onko englanti saanut ylivallan, vai tarvitaanko edelleen muiden kielten osaamista liike-elämässä? Tässä tutkielmassa tarkastellaan vieraiden kielten tarvetta Pietarsaaren seudulla, joka on asukaslukuun nähden pieni alue Suomen länsirannikolla. Seudun vuotuinen vientiarvo on lähes kaksi miljardia euroa, eli noin 36 500 euroa asukasta kohden. Koska Saksa on Suomen tärkein liikekumppani, tutkimuksessa keskitytään erityisesti saksan kieleen. Tutkimuksen piiriin kuuluvat kuitenkin kaikki kielet, lukuun ottamatta englantia ja kotimaisia kieliä. Englannin kielestä puhutaan kuitenkin lingua franca -roolissa.
Teoreettinen viitekehys ja terminologia perustuvat pääasiassa Vandermeerin panokseen alalla. Koska alalla on merkittävä tutkimusaukko, vastaavaa tutkimusta ei ole vielä löydetty. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja kuvaileva. Empiirinen aineisto koostuu viidestä haastattelusta, jotka on tehty Pietarsaaren seudun viidessä kunnassa sijaitsevien vientiyritysten edustajien kanssa. Edustettuina ovat Baltic Yachts, Ekeri, Fluid-Bag, Mirka ja Rani Plast.
Tarveanalyysin tuloksista käy ilmi, että Pietarsaaren seudulla on useita erityyppisiä vieraiden kielten tarpeita. Saksan kielen osalta voidaan todeta, että kaikilla edustettuina olevilla yrityksillä on suhde Saksaan. Suurin osa saksankielisten asiakkaiden yhteydenpidosta hoidetaan saksalaisten liikekumppaneiden kautta, mutta osa yrityksistä hoitaa suhteet saksankielisiin asiakkaisiinsa suoraan Pietarsaaren seudulla sijaitsevan toimiston kautta.
Tulokset osoittavat, että vieraiden kielten taito on kilpailuetu 1) yrityksen myynnin, 2) yrityksen rekrytoinnin ja 3) yksilön uramahdollisuuksien kannalta. Yritykset väittävät tarvitsevansa kielitaidon lähinnä epävirallisissa yhteyksissä ja asiakastapaamisissa. Useimmat informantit olivat myös sitä mieltä, että on mahdollista hyötyä peruskielitaidosta eikä vain edistyneestä kielitaidosta. Sekä suullisia että kirjallisia taitoja pidettiin tärkeinä – kumpaakaan ei pidetty toista tärkeämpänä. Useat informantit korostivat kulttuurisen osaamisen tarvetta, ja sitä voidaankin pitää tärkeänä taitona, joka on hyvä hallita liike-elämässä.
Teoreettinen viitekehys ja terminologia perustuvat pääasiassa Vandermeerin panokseen alalla. Koska alalla on merkittävä tutkimusaukko, vastaavaa tutkimusta ei ole vielä löydetty. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja kuvaileva. Empiirinen aineisto koostuu viidestä haastattelusta, jotka on tehty Pietarsaaren seudun viidessä kunnassa sijaitsevien vientiyritysten edustajien kanssa. Edustettuina ovat Baltic Yachts, Ekeri, Fluid-Bag, Mirka ja Rani Plast.
Tarveanalyysin tuloksista käy ilmi, että Pietarsaaren seudulla on useita erityyppisiä vieraiden kielten tarpeita. Saksan kielen osalta voidaan todeta, että kaikilla edustettuina olevilla yrityksillä on suhde Saksaan. Suurin osa saksankielisten asiakkaiden yhteydenpidosta hoidetaan saksalaisten liikekumppaneiden kautta, mutta osa yrityksistä hoitaa suhteet saksankielisiin asiakkaisiinsa suoraan Pietarsaaren seudulla sijaitsevan toimiston kautta.
Tulokset osoittavat, että vieraiden kielten taito on kilpailuetu 1) yrityksen myynnin, 2) yrityksen rekrytoinnin ja 3) yksilön uramahdollisuuksien kannalta. Yritykset väittävät tarvitsevansa kielitaidon lähinnä epävirallisissa yhteyksissä ja asiakastapaamisissa. Useimmat informantit olivat myös sitä mieltä, että on mahdollista hyötyä peruskielitaidosta eikä vain edistyneestä kielitaidosta. Sekä suullisia että kirjallisia taitoja pidettiin tärkeinä – kumpaakaan ei pidetty toista tärkeämpänä. Useat informantit korostivat kulttuurisen osaamisen tarvetta, ja sitä voidaankin pitää tärkeänä taitona, joka on hyvä hallita liike-elämässä.