Kotihoidon asiakkaiden ja heidän omaisten kokemuksia Elisa digihoiva videopuhelupalvelun käytöstä Satakunnan alueella
Välimaa, Veera (2023)
Välimaa, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261688
Tiivistelmä
Teknologian hyödyntäminen tulee tulevaisuudessa yhä lisääntymään ikääntyneiden kotiin annettavissa palveluissa. Teknologia tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia kotiin annettavien palveluiden kehittämiseen sekä ikääntyneiden tarpeisiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Satakunnan alueen kotihoidon asiakkaiden ja asiakkaiden omaisten kokemuksia videopuhelupalvelun käyttöönotosta, käytöstä sekä mahdollisista hyödyistä ja vaikutuksista ikääntyneen kotona pärjäämiseen. Lisäksi tavoitteena oli tulosten perusteella laatia esite palvelusta tiedottamista varten.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Satakati-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2022. Haastatteluihin osallistui viisi kotihoidon asiakasta (=5) sekä viisi kotihoidon asiakkaan omaista (=5), joilla on käytössä videopuhelupalvelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella käyttökokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia ja käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä palveluun sekä kokeneet sen hyödylliseksi. Palvelun käyttöä kuvattiin helppokäyttöiseksi ja yksinkertaiseksi. Pääsääntöisesti palvelu oli toiminut käyttäjillä hyvin muutamia yksittäisiä käyttökatkoksia lukuun ottamatta. Palvelu on haastatteluihin osallistuneilla käyttäjillä vähintään viikoittain käytössä ja sitä käytetään monipuolisesti yhteydenpitoon niin kotihoidon kuin omaistenkin kanssa. Ikääntyneet kuitenkin toivoivat, että he voisivat myös itse ottaa laitteella yhteyttä omaisiin, ystäviin tai terveydenhuollon ammattilaisiin.
Palvelun käytöstä koettiin olevan monenlaista hyötyä niin ikääntyneiden kuin omaistenkin keskuudessa. Ikääntyneiden kokemusten perusteella etäyhteydenpito kotihoidon ja omaisten kanssa on lisännyt turvallisuuden tunnetta, kohentanut mielialaa ja vähentänyt yksinäisyyden tunnetta. Omaisten näkökulmasta palvelun hyödyiksi koettiin mahdollisuus kuvayhteyteen ikääntyneen läheisen kanssa, huolen vähentyminen, kokonaisvaltaisemman kuvan saaminen läheisen voinnista sekä huolenpidon mahdollistuminen etäyhteyden avulla. Tulosten perusteella videopuhelupalvelun käyttö tukee ikääntyneen kotona pärjäämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Satakati-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2022. Haastatteluihin osallistui viisi kotihoidon asiakasta (=5) sekä viisi kotihoidon asiakkaan omaista (=5), joilla on käytössä videopuhelupalvelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella käyttökokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia ja käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä palveluun sekä kokeneet sen hyödylliseksi. Palvelun käyttöä kuvattiin helppokäyttöiseksi ja yksinkertaiseksi. Pääsääntöisesti palvelu oli toiminut käyttäjillä hyvin muutamia yksittäisiä käyttökatkoksia lukuun ottamatta. Palvelu on haastatteluihin osallistuneilla käyttäjillä vähintään viikoittain käytössä ja sitä käytetään monipuolisesti yhteydenpitoon niin kotihoidon kuin omaistenkin kanssa. Ikääntyneet kuitenkin toivoivat, että he voisivat myös itse ottaa laitteella yhteyttä omaisiin, ystäviin tai terveydenhuollon ammattilaisiin.
Palvelun käytöstä koettiin olevan monenlaista hyötyä niin ikääntyneiden kuin omaistenkin keskuudessa. Ikääntyneiden kokemusten perusteella etäyhteydenpito kotihoidon ja omaisten kanssa on lisännyt turvallisuuden tunnetta, kohentanut mielialaa ja vähentänyt yksinäisyyden tunnetta. Omaisten näkökulmasta palvelun hyödyiksi koettiin mahdollisuus kuvayhteyteen ikääntyneen läheisen kanssa, huolen vähentyminen, kokonaisvaltaisemman kuvan saaminen läheisen voinnista sekä huolenpidon mahdollistuminen etäyhteyden avulla. Tulosten perusteella videopuhelupalvelun käyttö tukee ikääntyneen kotona pärjäämistä.